این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
پژوهش ها و سیاست های اقتصادی
، جلد ۱۸، شماره ۵۳، صفحات ۷۷-۱۰۸
عنوان فارسی
ارزیابی مزیت نسبی و رقابتی صنعت پودر شوینده در ایران
چکیده فارسی مقاله
یکی از اهداف مورد نظر در این تحقیق، نشان دادن جایگاه هر یک از شرکتهای عمده تولیدکننده پودر شوینده از لحاظ دارا بودن مزیت نسبی میباشد. شاخص مزیت نسبی آشکار شده (RCA) در این پژوهش نشان میدهد که ایران در صادرات پودر شوینده طی سالهای (2004-2002) از عدم مزیت نسبی صادراتی برخوردار بودهاست، اما بتدریج به مزیت تبدیل شده و در سال 2005 این شاخص بزرگتر از واحد شده و سهم صادرات آن از صادرات کالاهای صنعتی کشور در حال افزایش است. از سوی دیگر، با اتکا به آمارهای این صنعت طی سالهای (1385-1380) برآوردی صورت گرفته است. با بهرهگیری از یک برآورد سیستمی، ارتباط بهرهوری نیروی انسانی، هزینه واحد کار و صادرات پودر شوینده مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دهنده نقش مثبت و با اهمیت هزینه واحد کار در بهبود بهرهوری است. از سوی دیگر، افزایش در بهرهوری نیروی انسانی تأثیر مثبت و معناداری بر شدت صادرات دارد. در صورتیکه قیمتها بدون یارانه(واقعی) باشد، تولیدکنندگان از ظرفیتهای خالی خود استفاده کرده و تولید افزایش مییابد و این موضوع منجر به افزایش صادرات و بهبود توان رقابتی بنگاهها خواهد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مزیت نسبی، توان رقابتی، (RCA) و بهرهوری نیروی کار
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین پیراسته |
دانشیار دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
الهام اسلامی نسب |
کارشناس ارشد اقتصاد
نشانی اینترنتی
http://qjerp.ir/browse.php?a_code=A-10-23-73&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1345/article-1345-237233.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات