این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش ها و سیاست های اقتصادی، جلد ۱۷، شماره ۵۱، صفحات ۲۵-۴۰

عنوان فارسی دیدگاه‌های مختلف در مورد مفهوم و نظریه رقابت و تطبیق آن با وضعیت رقابت در بخش صنعت‌ایران
چکیده فارسی مقاله نظریۀ نئوکلاسیک، رقابت را یک موقعیت تعادلی می‌پندارد و آن را براساس ساختار بازار و تعداد بنگاه‌ها و شباهت آنها تعریف می‌کند. از سوی دیگر منتقدین این نظریه همچون‌هایک، شومپیتر، و روژن معتقدند رقابت فرایندی است که با تغییر دائمی، ابداع و نوآوری همراه است و اساساً تعادل ویژگی رقابت نمی‌باشد. رقابت فرایندی است پویا برای کشف ناشناخته‌ها که در طی آن روش‌های تولید و محصولات برتر معرفی می‌شوند. مخالفین نظریه نئوکلاسیک رقابت به جای تأکید بر همگنی محصول و شباهت بنگاه‌ها معتقدند هر بنگاه در بازار برای کسب مزیت رقابتی می‌باید قادر به تغییر ویژگی‌های خود باشد و محصول و خدمات خود را به شکلی متفاوت از سایر رقبا ارائه دهد. در این مقاله تلاش می‌شود مفاهیم و دیدگاههای مختلف رقابت معرفی شود و سپس نقد نظریه نئوکلاسیک از دیدگاه مخالفین آن مطرح می‌شود و نظریه فرایندی تکاملی رقابت و ویژگی آن به بحث گذارده می‌شود. با ارزیابی وضعیت رقابت در اقتصاد ایران با تأکید بر بخش صنعت و تطبیق آن با نظریه‌های رقابت درمی‌یابیم رقابت بین بنگاه‌ها مطرح نمی‌باشد و عمدتاً رقابت بین بخش‌های مختلف برقرار می‌باشد و این نتیجه اجتناب‌ناپذیر شیوه رایج تخصیص اداری منابع می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Competing Views of Competition and the Condition of Rivalry in Iranian Economy
چکیده انگلیسی مقاله In neoclassical theory, competition is a statement about the structure of market and defined in terms of state of equilibrium as well as the number of firms and their similarities. Critics of neoclassical view argue that competition is a succession of events, a dynamic process of change and innovation, a voyage of exploration into the unknown in which successively superior products and production methods are introduced. Unlike neoclassic writers, critics has emphasized on behavioral heterogeneity and differences between firms. They believe, to attain competitive advantage, firms must able to change their characteristics and offer differentiated products. In this paper we begin with a review of some competing view of competition and go on to develop an evolutionary approach to competition. The condition of competition in Iranian manufacturing sector is further investigated. Our findings indicate that competition is absent within industries and only take place between industries. This is the inevitable result of the prevalent allocation of resources in Iranian economy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرهاد خداداد کاشی | farhad khodadad kashi
phd, associate professor department of economic university of pnu
دانشیار سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://qjerp.ir/browse.php?a_code=A-10-23-78&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1345/article-1345-237244.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات