این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۶۱-۶۵
عنوان فارسی
بررسی دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی از جو آموزش بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران با استفاده از ابزار سنجش آموزش بالینی دانشجویان کارشناسی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: آموزش بالینی فعالیت تسهیل کننده یادگیری در محیط بالینی است که پیامد آن، ایجاد تغییرات قابل اندازهگیری در دانشجو جهت انجام مراقبتهای بالینی است. هدف از این مطالعه تعیین دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی از جو آموزش بالینی بیمارستانهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران با استفاده از ابزار سنجش آموزش بالینی دانشجویان کارشناسیUCEEM بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی - مقطعی درسال 93 13انجام گرفت. تمام 215 دانشجوی عرصه پرستاری و مامایی در حال کارورزی در بیمارستانهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران پرسشنامه بومی سازی شده UCEEM را پر کردند. پرسشنامه به فارسی ترجمه شده بود و روایی محتوی، روایی سازهای و پایایی آن تعیین شده بود. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی، آنالیز فاکتور عاملی، آزمون تی و ضریب همبستگی پیرسون، با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 17 استفاده شد. 05/0>p معنیدار تلقی شد. یافتهها: میانگین نمره دانشجویان24/85 از دامنه نمره 25-125بود. 1/48% دانشجویان نگرش مثبت داشتند. روایی سازهای ابزار با آنالیز فاکتور عاملی چهار حیطه را نشان داد. پایایی ابزار با آلفای کرونباخ 93% بود میانگین نمره دانشجویان پرستاری بیشتر از دانشجویان مامایی بود (006/0P<). ارتباط بین وضعیت تاهل، سن، تعداد روزهای حضور در بخش و نوع بیمارستان با دیدگاه دانشجویان معنیدار نبود (53/0P<). نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان دادکه دیدگاه دانشجویان از محیط آموزشی در حد متوسط است و فضا برای بهبودی و اصلاح در همه ابعاد محیط آموزشی وجود دارد. واژگان کلیدی: آموزش بالینی، پرستاری، مامایی، دیدگاه.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش بالینی، پرستاری، مامایی، دیدگاه.
عنوان انگلیسی
Students' perception of the clinical education environment at nursing and midwifery school in Islamic Azad University, Tehran Medical Sciences Branch using undergraduate clinical educational environment measure
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Clinical education is a facilitator of learning in the clinical environment that can make measurable changes in students to perform clinical care. The aim of this study was to assess the clinical educational environment at nursing and midwifery students of Islamic Azad University, Tehran Medical Sciences Branch using undergraduate clinical educational environment measure (UCEEM). Materials and methods: A cross-sectional study was carried out at nursing and midwifery school in 2014. All 215 internship nursing and midwifery students were selected and the UCEEM was used for data collection. We translated the instrument into Persian and ensured its content and construct validity by back translation and exploratory factor analysis. Data analysis was performed using SPSS 17 by the independent samples t test, Pearson correlation coefficient and one-way ANOVA. P-value< 0.05 was considered significant. Results: One hundred and ninety seven questionnaires were analyzed. Mean UCEEM overall score was 85.24 (range: 5-25). 48.15 had positive attitude. The factor analysis yielded four factors. The reliability of questionnaire (Cranach’s α) was 0.93. Mean score of nursing students was higher than midwifery students (p< 0.006). Age, marriage status, hospital stays, and type of hospitals had not significant correlation with student perception (p< 0.532). Conclusion: The finding of this study showed that students’ perceptions for educational environment are in average level and there is an opportunity for improvement in all domains of clinical educational environment. Keywords: Environment, Undergraduate, Evaluation, Perception.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Environment, Undergraduate, Evaluation, Perception
نویسندگان مقاله
زینب عباسی | zeinab abasi
department of nursing and midwifery, tehran medical sciences branch, islamic azad university; phd candidate of health services management, sciences and research branch, islamic azad university, tehran, iran
گروه پرستاری ومامایی ، واحد علوم پزشکی تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی؛ دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات ، تهران ، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
سلیمان احمدی | soliman ahmady
head of national board for medical education, mohme; school of medical education, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran; fellow researcher at department of lime, karolinska institute, sweden
رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت؛ دانشکده آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛ فلوشیپ پژوهشی دپارتمان lime، انستیتو کارولینسکا، سوئد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
سیمین اسماعیل پور زنجانی | simin esmailporezanjani
department of nursing and midwifery, tehran medical sciences branch, islamic azad university; phd candidate of medical education ,shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
گروه پرستاری و مامایی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی؛ دانشجوی دکتری آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، تهران ، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
اکرم پیمان | akram peyman
department of nursing and midwifery, tehran medical sciences branch, islamic azad university; phd candidate of reproductive health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه پرستاری و مامایی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی؛ ،دانشجوی دکتری بهداشت باروری، دانشگاه علوم پزشکی تهران ،تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
مریم فرمهینی فراهانی | maryam farmahini farhani
department of nursing and midwifery, tehran medical sciences branch,islamic azad university, tehran, iran
گروه پرستاری و مامایی، واحد علوم پزشکی تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ،ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-444&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
تحلیلی/مقطعی/توصیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات