این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش ها و سیاست های اقتصادی، جلد ۱۶، شماره ۴۵، صفحات ۲۹-۵۷

عنوان فارسی تجزیه و تحلیل اقتصادی مسائل بازاریابی و صادرات زعفران در ایران با تأکید بر استان فارس
چکیده فارسی مقاله این مطالعه با هدف تحلیل بازاریابی زعفران در استان فارس و عوامل مؤثر بر صادرات زعفران در ایران صورت گرفت. بر اساس نتایج مشخص شد دو مسیر بازاریابی زعفران در استان فارس شامل تولیدکنندگان، عطاریها، مصرف‌کنندگان با حاشیه کل 500 هزار ریال و تولیدکنندگان، عمده‌فروشان، خرده‌فروشان، مصرف-کنندگان با حاشیه کل 520 هزار ریال به ازای هرکیلو وجود دارد. هزینه‌های بازاریابی و سهم حق‌العمل‌کاران از هزینه‌های بازاریابی در مسیر اول به‌ترتیب 351 هزار ریال و 64 درصد به دست آمد. ارقام متناظر برای مسیر دوم به‌ترتیب 353 هزار ریال و 62 درصد محاسبه شد. ناکارایی قیمتی در مسیرها به‌ترتیب حدود 70 و 68 درصد است. ارقام ناکارایی فنی نیز برای دو مسیر یادشده به ترتیب 5/8 و 8/7 درصد می‌باشد. الگوهای حاشیه بازاریابی نیز نشان داد که قیمت خرده‌فروشی و هزینه‌های بازاریابی از عوامل مؤثر برحاشیه بازاریابی هستند. همچنین نتایج تابع عرضه صادرات حاکی از آن است که صادرات زعفران ایران تا حدود زیادی تحت تأثیر قیمت جهانی قرار دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازاریابی، صادرات، زعفران، استان فارس

عنوان انگلیسی Economic Analysis of Saffron Marketing and Exporting Issues in Iran With an Emphasis on Fars Province
چکیده انگلیسی مقاله This study is carried out with the objective of analyzing the marketing of saffron in Fars Province and the factors at work in saffron exports in Iran. The results show that there are two main avenues of saffron marketing in Fars Province: First, producers, groceries and consumers with a total margin of 500 thousands Rials, and secondly, producers, whole-sellers, retailers and consumers with a total margin of 520 thousands Rials per one kg. The marketing costs and the share of contractors from the marketing costs in the first avenue were 351 thousands Rials and 64 per cent, respectively. Similar figures for the second avenue were calculated as 353 thousands Rials and 62 per cent, respectively. Price inefficiencies in the aforementioned avenues were about 17 and 68 per cent, respectively. The models for marginal marketing demonstrated that the retail prices and marketing costs were the effective factors marketing margins. In addition, the export supply function implies that Iranian saffron exports depend largely on the world's prices.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Marketing, Exports, Saffron, Fars Pr

نویسندگان مقاله علیرضا جاوید | alireza javid
m.a. agricultural economics, faculty member, estahban islamic azad university
کارشناس ارشد کشاورزی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استهبان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی استهبان (Islamic azad university of estahban)

حمید محمدی | hamid mohammadi
ph.d. agricultural economics, faculty member, jahrom islamic azad university
دکترای اقتصاد کشاورزی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی جهرم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی جهرم (Islamic azad university of jahrom)

زکریا فرج زاده | zakaria farajzade
ph.d. candidate, agricultural economics
دانشجوی دکترای اقتصاد کشاورزی

محمدرضا حاج باقری | mohammad reza haj bagheri
member of young researchers club, estahban islamic azad university
عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی استهبان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی استهبان (Islamic azad university of estahban)


نشانی اینترنتی http://qjerp.ir/browse.php?a_code=A-10-23-100&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1345/article-1345-237279.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات