این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۳۰، شماره ۱، صفحات ۸۲-۹۱
عنوان فارسی
شناسایی عوامل و مولفههای موثر در انتقال یادگیری به محیط کار در آموزشهای ضمن خدمت پرستاران بیمارستانهای وابسته به سازمان تامین اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: هدف از این مطالعه کیفی، شناسایی عوامل و مولفههای موثر در انتقال یادگیری به محیط کار در آموزشهای ضمن خدمت پرستاری در بیمارستانهای وابسته به سازمان تامین اجتماعی بود. روش بررسی: روش تحقیق اکتشافی و تحلیل داده بنیاد بود. با توجه به سطح اشباع دادهها، 32 نفر متشکل از سرپرستاران، کارشناسان و مسئولین آموزش، سوپروایزران آموزشی و مدرسان و صاحبنظران آموزش و بهسازی منابع انسانی کادر درمانی به صورت نمونه گیری هدفمند بررسی شدند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه باز و نیمه ساختار یافته فردی استفاده شد و تحلیل همزمان مصاحبه نیز با استفاده از کدگذاری باز، محوری و منتخب صورت گرفت. در نهایت با استفاده از روش بازخورد مشارکت کنندگان و تکنیک مثلث سازی تحلیلگر، از روایی تحلیلها اطمینان حاصل شد و به منظور سنجش پایایی کدگذاری های انجام شده از روشهای پایایی باز آزمون و توافق درون موضوعی استفاده شد. یافتهها: عوامل موثر بر شکلگیری انتقال یادگیری به محیط کار در چهار طبقه عوامل فردی، عوامل آموزشی، عوامل سازمانی و عوامل فراسازمانی قرار میگیرد. نتیجهگیری: نتایج به دست آمده بیان کننده این واقعیت هستند که در فرایند اجرای آموزش در بیمارستانها و برای رسیدن به اثربخشی و تاثیرگذار بودن آموزشها در عملکرد پرستاران و عملکرد کلی بیمارستان، باید به عواملی که بین یادگیری آموزشهای طراحی شده و کاربرد آنها در شغل مورد نظر نقش میانجی دارند، توجه ویژه کرد. چرا که عدم توجه به این عوامل تاثیرگذار بر فرایند انتقال نشان داده است که یادگیریها به مرور زمان به فراموشی سپرده شده و در نهایت درصد ناچیزی به محیط کار انتقال داده میشود و هزینههای زیادی تحمیل بیمارستان میشود، بی آن که سودی را عاید بیمارستانها کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Identifying the effective factors and components in transferring learning to the work environment in in-service training of nurses in hospitals affiliated to the Social Security Organization
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The aim of this qualitative study was identifying the effective factors and components in transferring learning to the work environment in in-service training of nurses in hospitals affiliated to the Social Security Organization. Materials and methods: The method was exploratory research and Data analysis was fundamental. The sample includes 35 members of hospital supervisor, head nurses, master manager of education and academic professors who work and expert in training transfer. Data were collected by open interview until theoretical saturation was reached. Open and semi-structured interviews were used to collect information and simultaneous analyses of the interview were conducted using open, axial and selective coding. The obtained model was validated by all 35 people and the learning transfer model was developed. Finally, using the feedback method of the participants and the analyst triangulation technique, the validity of the analysis was ensured. In order to measure the reliability of the coding, re-test reliability methods and intra-subject agreement were used. Results: The factors affecting training transfer could be in 4 dimensions, including personal factors, educational factors, organizational factors and meta-organizational or environment factors. Conclusion: The results showed this fact that in educational performance process in hospital and achieve the efficiency and effectiveness of education in nurses' performance , we must consider factors affecting training transfer. Because the lack of attention to these factors influencing the transfer process has shown that learning is forgotten over time and eventually a small percentage is transferred to the workplace and a lot of costs are imposed on the hospital without any benefit.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ساناز فرهاد | Sanaz Farhad
PhD Candidate of Educational Management, Tehran North Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، ایران تهران
محمدحسین پرداختچی | Mohammad Hassan Pardakhtchi
Educational Management Department, Psychology and Educative Sciences Faculty, Shahid Behesti University, Tehran, Iran
دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت آموزشی، تهران، ایران
زهرا صباغیان | Zahra Sabbaghiyan
Educational Management Department, Psychology and Educative Sciences Faculty, Shahid Behesti University, Tehran, Iran
دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت آموزشی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-601&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/49/article-49-2374233.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت آموزشی
نوع مقاله منتشر شده
تحلیلی/مقطعی/توصیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات