این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۳۰، شماره ۱، صفحات ۱۰۱-۱۰۵

عنوان فارسی بررسی تاثیر دو روش انحراف فکر بر درد ناشی از رگ گیری در اطفال بیمارستان فوق تخصصی اطفال حضرت معصومه (س)شهر قم
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: رایج­ترین مداخلات تهاجمی دردناک وپرتکراردر بیمارستان اطفال رگ گیری است. هدف این پژوهش، مقایسه دو تکنیک انحراف فکر شنیداری (شنیدن موسیقی)  و ذهنی (ساخت حباب)  در کاهش درد ناشی از رگ گیری در کودکان بستری بود. روش بررسی: در این کار ازمایی بالینی، کلیه اطفال بیمار بستری در 5 بخش از 12 بخش فوق تخصصی بیمارستان فوق تخصصی اطفال شهر قم برسی شدند. نمونه پژوهش 96 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی تدریجی انتخاب و به صورت قرعه کشی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (32 نفرگروه ساخت حباب، 32 نفرگروه شنیدن موسیقی و 32 نفرگروه کنترل) جایگزین شدند. برای جمع آوری داده­ها از ابزار سنجش درد اوشر و برای ایجاد انحراف فکر از یک اسباب بازی حباب ساز و موسیقی شاد کودکانه استفاده شد. داده­های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22تحلیل شدند.  یافته­ها: نتایج آزمون آنالیز واریانس یک­طرفه نشان داد که شدت درد بین دو گروه حباب سازی و گروه کنترل و دو گروه موسیقی با گروه کنترل تفاوت معنی­داری دارد (001/0p˂) و شدت درد در گروه جباب سازی کمترین و در گروه کنترل بیشترین مقدار بود و بین دوگروه موسیقی و حباب سازی نیز تفاوت معنی­داری بود (009/0=p). نتیجه­گیری: در مورد شدّت درد هنگام رگ ‌گیری کودکان در سه گروه حباب سازی، موسیقی و کنترل نتایج نشان داد، بین میانگین نمره شدت درد کودکان گروه حباب سازی نسبت به موسیقی وکنترل کاهش معنی داری دارد.بنابراین روشهای انحراف توجه فعال(حباب سازی) ممکن است بصورت موثری درد ناشی از رگ گیری کودکان 6 تا 12 ساله را کاهش دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حباب سازی، درد در کودکان، موسیقی، رگ گیری

عنوان انگلیسی Investigating the effect of two distraction methods on venipuncture induced pain in children in Hazrat Masumeh Subspecialty Hospital in Qom
چکیده انگلیسی مقاله Background: the most common painful and frequent invasive interventions in children's hospital is venipuncture. The purpose of this study was to compare the two techniques of auditory distraction (Hear music) and mentally (bubble maker) in venipuncture induced pain in hospitalized children. Materials and methods: This clinical trial was done on all ill children hospitalized in 5 sections of 12 wards in children's subspecialty hospital in Qom. The subjects were selected through gradual random sampling method and were randomly placed in two experimental groups and a control group (32 in bubble maker, 32 in hear music and 32 in control group). A bubble maker toy and cheerful chidish music was used to create distraction. The Oucher pain tool was used to evaluate severity of pain. Data was analyzed by SPSS software ver.22. Results: one –way ANOVA results showed a significant difference of pain intensity between the bobble maker group and the control group and also the music group with the control group (p˂0.001). The pain intensity in the bobble group was the least and in the control group was the highest and there was a significant difference between the two groups of music and bubble maker (p= 0.009). Conclusion: the results of the children's distraction in three groups of bubble, music and control showed that there is a significant decrease in mean score of pain intensity in bubble group. So, active distraction (bubble maker) may effectively reduce the pain intensity in 6-12 years old children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرضیه مومن نسب | Marzieh Momen Nasab
MSc in Nursing, psychiatric-Mental Health Nurses, Hazrat Masumeh Hospital, Qum, Iran
کارشناسی ارشد پرستاری،گرایش روان پرستاری، بیمارستان حضرت معصومه (س) قم

محبوبه صفوی | Mahbubeh Safawi
PhD in Health Services Management, Tehran Medical Sciences Branch, Islamic Azad university, Tehran, Iran
دکترای مدیریت خدمات بهداشتی، واحدعلوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

محمد فشارکی | Mohammad Fesharaki
PhD in Statistics, Tehran Medical Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دکترای آمار، واحدعلوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-603&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/49/article-49-2374235.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده کارآزمایی بالینی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات