این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۱۵۱-۱۵۶

عنوان فارسی میزان آگاهی دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران نسبت به رشته تحصیلی خود در بدو ورود به دانشگاه
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: یکی از سرنوشت سازترین انتخاب‌های دوره دانش آموزی انتخاب رشته دانشگاهی است. نداشتن آگاهی نسبت به رشته تحصیلی موجب به وجود آمدن عدم تطابق بین آینده شغلی افراد با نیازها و انتظاراتشان می‌گردد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان آگاهی دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران نسبت به رشته تحصیلی خود در بدو ورود به دانشگاه انجام شد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی- زمینه‌ای روی 501 دانشجوی ترم اول (بدو ورود) رشته‌های مختلف علوم پزشکی و رشته‌های غیر پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‌نامه‌ای مشتمل بر دو بخش مشخصات دموگرافیک و سوالات سنجش میزان آگاهی بود. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار آگاهی دانشجویان 48/5 و 60/3 بود. میزان آگاهی دانشجویان در 3/30% موارد بالا، در 5/40% موارد متوسط و در 1/29% موارد پایین بود. افزایش مقاطع تحصیلی رابطه مستقیمی با میزان آگاهی داشت، بدین معنی که با افزایش مقطع تحصیلی، آگاهی گروه مورد بررسی افزایش می‌یافت. بالاترین رتبه آگاهی براساس مقاطع تحصیلی، مربوط به مقطع تحصیلی دکترای حرفه ای با میانگین رتبه 17/342 و پایین ترین آن در گروه کاردانی با میانگین رتبه‌ای 32/136 بود. نتیجه‌گیری: یافته های این پژوهش بیانگر این است که اکثر دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه نسبت به رشته خود آگاهی متوسطی دارند. پیشنهاد می‌گردد قبل از ورود به دانشگاه، جهت شناخت هر چه بیشتر رشته های تحصیلی، مشاوره های لازم از طرق مختلف نظیر مدارس، رسانه‌های جمعی، خانواده و..... ارائه گردد تا دانش آموزان با آگاهی قبلی رشته خود را انتخاب و با علاقه و انگیزه به ادامه تحصیل مشغول شوند. واژگان کلیدی: آگاهی، دانشجویان، رشته تحصیلی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی، دانشجویان، رشته تحصیلی

عنوان انگلیسی The knowledge of Islamic Azad University Tehran Medical Branch students to their educational major at the time of entrance to the university
چکیده انگلیسی مقاله Background: One of the most critical choices of students is to choose a university major. Lack of knowledge, towards the major causes a mismatch between the career prospects and their needs and expectations. Therefore, this study was conducted to determine the knowledge of Islamic Azad University, Tehran Medical Branch students to their educational major at the time of ثntrance to university. Materials and methods: This descriptive study was conducted on 501 medical and non-medical fisherman students of Islamic Azad University, Tehran Medical Branch, whom were selected by relative stratified random sampling technique. Data gathering tool was a questionnaire which consisted of two sections, including demographic information and questions to measure students’ knowledge. Results: The mean and standard diversion of students’ knowledge was 5.48 and 3.60, respectively. Students’ knowledge was high in 30.3%, moderate in 40.5% and low in 29.1%. The study showed that the increase in educational levels directly correlate with the knowledge. This means that with an increase in educational levels, the knowledge increases. The highest rank of knowledge, based on the educational levels, was related to professional doctoral degree with mean rating of 342.17, and the least knowledge was related to the Bachelor's degree mean rate of 136.32. Conclusion: The findings indicated that most of students had moderate knowledge about their major at arrival to college. Therefore, it is suggested that the students have consultation about their major by schools, media, families, and… in order the students know more about their majors before entering university. Keywords: Knowledge, Educational major, Students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge, Educational major, Students

نویسندگان مقاله فرهاد ادهمی مقدم | farhad adhami moghadam
ophthalmologist, subspecialty of oculoplasty, islamic azad university, tehran medical sciences branch, tehran, iran
متخصص چشم، فوق تخصص اکولوپلاستی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی تهران، تهران ، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

محمد صاحب الزمانی | mohammad sahebalzamani
phd of educational management, islamic azad university, tehran medical sciences branch, tehran, iran
دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی تهران ، تهران ، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مژگان طباطبایی جمارانی | mojgan tabatabaee jamarani
in nursing education, islamic azad university, tehran medical sciences branch, tehran, iran
آموزش پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران، تهران ، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

حجت اله فراهانی | hojjatollah farahani
phd of psychometrics, islamic azad university, tehran medical sciences branch, tehran, iran
دکتری تخصصی روانسنجی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی تهران، تهران ، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

نجیمه آقا باباگلی | najimeh aghababagoli
in clinical psychology, islamic azad university, tehran medical sciences branch, tehran, iran
گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی تهران، تهران ، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-413&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت آموزشی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی/مقطعی/توصیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات