این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ادبیات تطبیقی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۱۴۷-۱۲۳

عنوان فارسی تصویرشناسی «بیگانه» در شاهنامه با تکیه بر کلیشه‌پردازی
چکیده فارسی مقاله «تصویرشناسی» یک نظریه ادبی است که در حوزه ادبیات تطبیقی قرار دارد. ژان‌ماری کاره را باید نخستین تصویرگر در حوزه ادبیات تطبیقی دانست. بعد از او تصویرگرانی دیگر نظریه او را تکمیل کردند و مؤلفه­های تصویرشناسی را در شش مورد کلیشه، الگوی قالبی، پیش­داوری، تصویر، سمبل و افسانه معرفی کردند. در این مقاله تصویر بیگانگان در شاهنامه فردوسی از منظر کلیشه‌پردازی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. کلیشه (عقیده عمومی) مفهومی است که نخستین‌بار واتر لیپ‌من آمریکایی آن را برای بیان عقاید عمومی در میان یک قوم و یا فرهنگ به کار برد. با عنایت به این‌که شاهنامه اثری حماسی است و در دفاع از فرهنگ ملّی ایرانیان سروده شده است و همچنین در تعارض با فرهنگ بیگانگان است، به نظر می­رسد نظریه تصویرشناسی در درک بهتر چگونگی رفتار ایرانیان با بیگانگان کمک شایانی کند. دستاورد پژوهش، ناظر بر این است که بازتاب بیگانگان در شاهنامه به‌صورت کلیشه­پردازی شامل 13/58% از کل 43 مورد شخصیت بیگانه‌ای که در این پژوهش بررسی شده ‌است را شامل می­شود. بر این اساس شخصیت­های بیگانه در شاهنامه با توجه به مبحث کلیشه در تصویرشناسی به سه دسته قابل تقسیم است: الف. شخصیت­های بیگانه­ای که با پیوند زناشویی با ایران ارتباط برقرارمی‌کنند؛ ب. شخصیت­هایی که به قصد تحمیل قدرت و یا گرفتن باژ و ساو به ایران حمله می‌کنند؛ ج. استفاده از قدرت پهلوان ایرانی در کشور بیگانه که باز در این مرحله، بیشترین ارتباط از طریق برقراری پیوند زناشویی صورت می­گیرد. فردوسی دلیل و پیامد این ارتباطات را به‌صورتی ناخوشایند تصویر می­کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصویرشناسی، شاهنامه، دیگری، بیگانه، کلیشه،

عنوان انگلیسی Foreign imagology in Shahname relying on stereotype processing (Foreign imagology in Shahname)
چکیده انگلیسی مقاله Imagology is one of the literary theories in comparative literature .Imagologie's component can be considered in six components: cliché, mold pattern, pre judgment, image, symbol and myth. In this article, foreign's image in Ferdosi's Shahname is epic work which is in defense of Iranian's national country and it is analysed in aspect of stereotypes processing. cliche (public belief) is a expression that is used by water Lip Man in America for stating public belief among one group or culture. The result of this research is that the reflect of foreign's image in Shahname in form of stereotype processing contain 13/58 percent from all of the four cases of foreigns personalities which are surveyed in this research. According to cliché's component, foreign personalities in Shahname can be divided to three categories: a) foreign's personalities who are linked by marriage with Iran. B) personalities who are going to impose a power or taking taxes ,attacked to Iran. C) using Iran's hero's power in foreign country. Among this one, the most relationship with foreign is done by establishing adultery link laundering .ferdosi has drawn the cause and result of these relations by others unpleasantly.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Key words, imagology, shahname, other, foreign, cliche

نویسندگان مقاله مرتضی محسنی |
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

علی ابوالحسنی |
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور واحد آمل ، آمل، ایران

صدیقه تقوی سیاه رودکلای | taghavi siah رودکلای
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور واحد آمل ، آمل، ایران


نشانی اینترنتی http://clrj.modares.ac.ir/article_15190_37cf371dbdbe996eb4c89c6b934dc153.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1352/article-1352-237691.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات