این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۲۱۵-۲۲۰
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش گروهی شناختی- رفتاری کنترل خشم بر پرخاشگری دانش آموزان دختر پرخاشگر
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: پرخاشگری یکی از مشکلات مهم دوره نوجوانی است که پیامدهای منفی همچون تصویر ذهنی منفی در میان همسالان و آموزگاران، طرد از سوی همسالان، افت تحصیلی، مصرف مواد، مشکلات ارتباطی با خانواده و بزهکاری را در پی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی شناختی رفتاری کنترل خشم بر پرخاشگری دانش آموزان دختر پرخاشگر صورت گرفته است. روش بررسی: این پژوهش نیمهآزمایشی در قالب طرح پیش آزمون- پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر بانه (1519 نفر) در سال تحصیلی 92- 91 بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 40 نفر از دانش آموزان دختر پرخاشگر پایه سوم مقطع متوسطه بانه انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه پرخاشگری باس و پری بود. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای و به صورت هفتگی تحت آموزش قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس یکطرفه استفاده شد. یافتهها: آموزش گروهی شناختی رفتاری کنترل خشم به طور معنیداری پرخاشگری کلی دانش آموزان دختر پرخاشگر را کاهش داده است (001/0 p<). نتیجهگیری: این پژوهش نقش و تاثیر آموزش گروهی شناختی رفتاری را بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان دختر مورد تایید قرار میدهد
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش گروهی شناختی رفتاری، کنترل خشم، پرخاشگری
عنوان انگلیسی
The effectiveness of anger cognitive behavioral group training on aggression of third grade aggressive female students in Baneh’s high schools
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Aggression is one of important problems among adolescence that has negative consequences such as negative image among peers and teachers, rejection by peers, academic failure, substance use, communicational problems with family and delinquency. The aim of this study was to investigate the effectiveness of anger cognitive behavioral group training on aggression among female students. Materials and methods: The research method was the quasi-experimental design with pretest-post test and control group. 40 third grade aggressive female students in Baneh’s high schools was selected using multi-stage cluster sampling and assigned to control and experimental groups (20 people in each group) in 2012-2013. Measurement tools included Buss and Perry Aggression Questionnaire and intervention method was anger cognitive behavioral group training that administered during 8 weekly 90- minute session. One- way analysis of covariance (ANCOVA) was used to analyze data. Results: Anger cognitive behavioral group training had significant effects on aggression of aggressive female students (p< 0.001). Conclusion: This study showed effectiveness of anger cognitive behavioral group training on aggression of female students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سمیره صداقت | samire sedaghat
ma student in general psychology, faculty of psychology and educational sciences, islamic azad university, science and research branch of kurdistan
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات کردستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
امید مرادی | omid moradi
of psychology, faculty of education and psychology, islamic azad university, sanandaj branch, sanandaj, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی سنندج (Islamic azad university of sanandaj)
حمزه احمدیان | hamze ahmadian
of psychology, faculty of education and psychology, islamic azad university, sanandaj branch, sanandaj, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی سنندج (Islamic azad university of sanandaj)
نشانی اینترنتی
http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-386&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
تحلیلی/مقطعی/توصیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات