این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۳، شماره ۸۶، صفحات ۱۲۵-۱۴۵

عنوان فارسی نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در تمایل به مشارکت انتخاباتی و جهت‌گیری‌های سیاسی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه‌های شهر اصفهان)
چکیده فارسی مقاله شبکه‌های اجتماعی مجازی را می‌توان یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر تمایل شهروندان به شرکت در انتخابات و همچنین گرایش به هر یک از گروه‌های سیاسی مشروع در کشور دانست. بر این اساس، هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر تمایل افراد به شرکت در انتخابات و همچنین گرایش سیاسی آنها بوده است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان کلیه دانشگاه‌های سطح شهر اصفهان را در سال تحصیلی 95-1394 شامل می‌شود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای 306 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه انتخاب شده و با روش پیمایش مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. نتایج نشان می‌‌دهد در حالی‌ که افزایش فعالیت در شبکه‌های اجتماعی موجب بالا رفتن میزان مشارکت انتخاباتی می‌شود، واقعی تلقی کردن محتوای شبکه‌های اجتماعی و همچنین افزایش مصرف روزانه چنین شبکه‌هایی تأثیر منفی بر تمایل افراد به شرکت در انتخابات داشته است. در نهایت، یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که شبکه‌های اجتماعی حتی بر گرایش‌های سیاسی افراد تأثیر می‌گذارند؛ به طوری که در اغلب موارد افرادی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، بیشتر از دیگران به سمت گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب گرایش دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شبکه‌های اجتماعی مجازی، شرکت در انتخابات، جهت‌گیری سیاسی،

عنوان انگلیسی The Impact of Virtual Social Network on Inclination to the Electoral Participation and Political Orientation (Case Study: College Students in Isfahan)
چکیده انگلیسی مقاله It seems that social media is one of the most important factors influencing on the willingness of citizens to participate in elections and their tendency to one of the legitimate political group in the country. In this regard, the main objective of this study is to evaluate the effect of social media network on people's tendency to participate in elections as well as their political orientation. For these purpose the target population included all university students in Isfahan in the academic year 95-1394. 306 of them have selected through cluster sampling as sample size, and the study conducted in survey method. In this respect, the result shows whereas increasing activity on the social media cause increase in electoral participation, but the real treat to the social network content and increase the daily intake of such networks have a negative impact on people's tendency of participating in the election. Finally the results indicate that the social network influence people’s political orientation, in such way that people whose form social network usage are more likely to tend to seek the reformist political group than others.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمودرضا رهبر قاضی |
دکترای علوم سیاسی، استادیار دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

حسین مسعودنیا |
دکترای علوم سیاسی، دانشیار دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

زهرا صادقی نقدعلی | sadeghi naghdeali
دکترای علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

امیرحسین پوره |
کارشناس ارشد علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_21016_fa65e7668f5bfd150e976aceb33783e7.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-237754.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات