این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۳، شماره ۸۵، صفحات ۹-۲۴

عنوان فارسی بررسی جامعه‌شناختی نقش رسانه‌های جمعی در جامعه‌پذیری زیست‌محیطی نوجوانان شهر تهران (مطالعه موردی سیمای جمهوری اسلامی ایران)
چکیده فارسی مقاله جامعه‌پذیری زیست‌محیطی یکی از موضوعات جدید و جذاب در حوزه مطالعات جامعه‌شناسی و به این معناست که نهادها و عوامل اجتماعی کردن و جامعه‌پذیری در جامعه، از قبیل خانواده، مدرسه، رسانه‌ها و... تا چه میزان می‌توانند بر روی نگرش، جهان‌بینی و در نهایت رفتار مردم تأثیر بگذارند و ارزش‌های محیط‌زیستی را درونی سازند. در این میان، تلویزیون به دلیل بهره‌مندی از مؤلفه‌های اثربخش تصویری و هنری و از طرفی به دلیل فراگیری آن، نقش بسیار مهمی در نهادینه کردن ارزش‌های زیست‌محیطی در بین مخاطبان بویژه کودکان و نوجوانان دارد. مقاله حاضر درصدد است جایگاه تلویزیون در جامعه‌پذیری زیست‌محیطی نوجوانان شهر تهران را بررسی کند. از این رو، با 600 نفر از نوجوانان دانش‌آموز در مناطق 22گانه شهر تهران به روش پیمایش و ابزار پرسشنامه مصاحبه شد. نتایج نشان می‌دهد، هرچند بیش از 80 درصد نوجوانان تهرانی از تلویزیون استفاده می‌کنند و سهم تلویزیون بیش از سایر عوامل و سازوکار‌های جامعه‌پذیری در تغییر نگرش نوجوانان است، برای تأثیرگذاری بیشتر تلویزیون در جامعه‌پذیری کامل‌تر نوجوانان باید به راهکارهای دیگری اندیشید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Sociological Study of the Mass Media Role in Environmental Sociability of Adolescents in Tehran (The IRIB Case Study)
چکیده انگلیسی مقاله Environmental sociability is one of the new appealing subjects in sociological studies, in the sense that institutions and socialization and sociability factors in the society, such as family, school and media to what extent can affect people’s attitude, outlook, and ultimately their behaviour to intrinsic the environmental values. In this regard, the role of television due to the utilization of the components of an effective and artistic image and on the other hand, because of its universality plays an important role to institutionalization of environmental values among the audiences, especially children and adolescents. This research is to study the role of television in environmental sociability of adolescents in Tehran. Therefore, based on Cochran’s sample sizes formula, 600 adolescent students in 22 districts of Tehran have interviewed using a questionnaire-based survey. The results show that the television contribution to sociability is more than the other sociability factors and mechanisms to affect changing young people’s attitudes. However, more than 80 percent of adolescents in Tehran watching television, but for more impactful TV to integrate sociability of adolescents there need to be other strategies to operate.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جعفر عبدالملکی |
دکترای جامعه شناسی فرهنگی، رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما

باقر ساروخانی |
دکترای جامعه شناسی، استاد دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_20085_be5cc59ecd0b614358396913d2687c87.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-237755.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات