این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۳، شماره ۸۵، صفحات ۴۵-۶۵

عنوان فارسی نحوه بازنمایی سبک زندگی سلامت‌محور در رسانه‌های گروهی، تحلیل محتوای پیام‌های سلامت‌محور تولید شده در چهار رسانه (رادیو سلامت؛ تلویزیون؛ وب‌سایت سلامت‌نیوز و هفته‌نامه سلامت)
چکیده فارسی مقاله از آنجا که بشر امروزی غرق در رسانه‌های جمعی است، شایسته است با در نظر گرفتن تأثیرات قدرتمند رسانه‌ها، دریابیم که آیا فراگیری و تراکم پیام‌های سلامت‌محور رسانه‌ای، می‌تواند بسترساز انتخاب نوعی سبک زندگی سلامت‌محور برای آحاد جامعه باشد؟ بدیهی است در عصر حاضر اتخاذ سبک زندگی سلامت‌محور به مردماین امکان را می‌دهد تا به عنوان اقدامی پیشگیرانه، بر سلامت خود کنترل و مراقبت بیشتری داشته باشند. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوا، پیا‌‌‌‌م‌‌های سلا‌مت‌محور تولید شده در چهار رسانه (رادیو سلامت، تلویزیون، وب‌سایت سلامت‌‌نیوز و هفته‌نامه ‌سلامت) به تفکیک چهار بعد سلامت (جسمانی، اجتماعی، روانی و معنوی) و با نگاهی تطبیقی بررسی و تحلیل شده‌اند.نتایج به دست آمده در بازه زمانی مورد بررسی (در سال 1392) حاکی از آن است که در هر چهار رسانه مذکور، میزان پرداختن به بعد جسمانی سلامت در رتبه نخست قرار دارد و پس از آن ابعاد «اجتماعی»، «روانی» و در نهایت بعد «معنوی» به ترتیب بیشترین فراوانی و مدت زمان را به خود اختصاص داده‌‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک زندگی سلامت، سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی،

عنوان انگلیسی Representation of Health Lifestyle in Mass Media Content Analysis of Health-related Contents Produced in Four Media (Health Radio, Television, Salamat-News Website, Health Weekly Magazine)
چکیده انگلیسی مقاله Since today’s man is immersed with mass media and given the powerful effect of media, it is necessary to find whether the ubiquity and density of media health-related messages could provide a ground for choosing a health-centered lifestyle or not? Needless to say, in the current era, adopting a health-centered lifestyle could give the people the option to take care of the health before-hand as a preventive measure. In this article, content analysis is used to analyze the health-centered messages produced Four Media (Health Radio, Television, Salamat-News Website, Health Weekly Magazine in terms of such health-related dimensions as physical, social, mental and spiritual. The findings indicate that in the selected period, (1392 Iranian calendar), in all the selected media outlets, the physical aspect is prioritized. Social aspect, mental aspect and finally spiritual aspect are orderly the other priorities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا خاشعی |
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

محمدسعید ذکایی | mohammad saeed
دکترای جامعه شناسی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_20098_9dd6d9120b9eef9c8d087389cbed5ebf.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-237757.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات