این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۳، شماره ۸۵، صفحات ۶۷-۸۹
عنوان فارسی
واکاوی معنایی واکنش شهروندان نسبت به اطلاعات زیستمحیطی رسانه ملی (با تأکید بر اطلاعرسانی مسائل آب بازیافتی)
چکیده فارسی مقاله
اطلاعرسانی رسانه، از راههای تغییر رفتار زیستمحیطی است که در صورت وجود تعامل مناسب میان رسانه و مخاطب، واکنشهای غیرمنتظره در رفتار شهروندان را کاهش میدهد و کنشی به نسبت قابل پیشبینی را در سیاستگذاران، جامعه موجب میشود. این تعامل در مسائل غیرمتعارفی همچون استفاده از آب بازیافتی حساسیت و اهمیت بیشتری دارد. پژوهش حاضر با هدف واکاوی معنایی در واکنش شهروندان نسبت به این مسئله، با روش نظریه زمینهای انجام شده است. در روش نمونهگیری با حداکثر تنوع با 23 نفر از افراد مصاحبه شد و دادهها در قالب 107 مفهوم، 39 مقوله محوری و یک مقوله هسته کدگذاری شدند. نتایج نشان داد که افراد «بیاعتمادی نهادی» را زمینه نپذیرفتن اخبار رسانه در نظر میگرفتند و «مخاطره ادراکی» و «درک قدرت منفعتطلب» از شرایط علّی مهم تلقی میشد. در این پژوهش، مقوله هسته «استحاله اعتبار خبر رسمی و پذیرش ریسک هدفمند شایعه» است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آب بازیافتی، جامعهشناسی محیطزیست، رسانه ملی، اعتماد نهادی،
عنوان انگلیسی
Semantic Analysis of Citizens Reactions to IRIB Environmental Contents A focus on recycled water
چکیده انگلیسی مقاله
Giving information to public through media is a way of changing people’s environmental behavior, which if there should be interaction between media and audience, decreases unexpected reactions in citizens’ behavior and brings about a relatively predictable action within the society. This interaction in such an unusual field as using recycled water is more sensitive and significant. Using ground theory, the researchers interviewed 23 individuals and the data were collected within 107 concepts of which 39 key category and one core category were coded. The findings indicate that the subjects introduced institutional distrust as the reason for rejecting media news; perceptional risk and understanding the power of opportunist are considered as important causal conditions. In this study the core category is transformation of the validity of informal news and accepting purposeful risk of rumor.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهشید طالبی صومعه سرایی | talebi someeh saraei
دانشجوی دکترای جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
محمود شهابی |
دکترای جامعه شناسی، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
علی عنایتی شبکلایی | enayati shabkolaee
دانشجوی دکترای علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_20109_0c0b7b84f5a1d838d7062e7a6bcabbf1.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-237758.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات