این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۲، شماره ۸۴، صفحات ۹-۳۱

عنوان فارسی ارتباطات زیست‌محیطی و آسیب‌شناسی نقش زیست‌محیطی رسانه‌های ایرانی
چکیده فارسی مقاله «ارتباطات زیست‌محیطی» حوزه‌ای پژوهشی و کاربردی در علم ارتباطات است. در ارتباطات زیست‌محیطی چگونگی تهیه، توزیع، دریافت، فهم و استفاده از پیام‌های مرتبط با محیط زیست و نحوه تعامل جامعه با آن بررسی می‌شود؛ بنابراین بهره‌گیری از رسانه به منظور آگاهی‌بخشی عمومی درباره محیط زیست و چالش‌های آن، ترویج و تبلیغ راه‌های حفظ و حراست از محیط زیست و موضوعات مرتبط با مدیریت رسانه، ازجمله مهم‌ترین موضوعات پژوهشی مطرح در ارتباطات زیست‌محیطی است. این مقاله به تعریف «ارتباطات زیست‌محیطی» و گستره نظری و پژوهشی آن می‌پردازد و در ادامه، نقش زیست‌محیطی رسانه‌های کشور آسیب‌شناسی می‌شود. از روش‌شناسی مصاحبه عمیق برای احصای نظرها و راهکارهای کارشناسان در این زمینه استفاده شده است. نبود رسانه مستقل در حوزه محیط زیست، فقدان نگاه کلان و نظام‌مند در میان کنشگران رسانه‌ای، تأکید بر برنامه‌های مقطعی و غفلت از نگاه راهبردی در برنامه‌سازی، از‌جمله آسیب‌های رسانه‌‌ها در ایفای نقش محیط زیستی آنهاست. بهره‌گیری از اصول بلاغت رسانه‌ای، تقویت ژورنالیسم زیست‌محیطی، اتخاذ رویکردهای حمایتی رسانه‎ها از کنشگران عرصه محیط زیست و راه‌اندازی گروه ارتباطات زیست‌محیطی در سازمان حفاظت محیط زیست از‌جمله راهکارهای رسانه‌ای ارائه شده در این مقاله است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتباطات زیست‌محیطی، چالش زیست‌محیطی، رسانه‌های ایران،

عنوان انگلیسی Environmental Communication and Pathology of the Environmental Role of Iranian Media
چکیده انگلیسی مقاله Environmental Communications is a research and applied branch of study within the broader field of Communications. Environmental communications deals with the manner of producing, distributing, receiving, understanding and using environment-related messages as well as the way society interact with it. Thus, employing media in order to public awareness on environment and its related challenges, promoting and encouraging methods of preserving and protecting environment and media management-related issues are among the most important research areas within the branch of environmental communications. This article provides a definition for environmental communications and reviews its related literature, and then examines the environmental role of our media. Deep interview is used for collecting experts’ views and solutions in this regard. Lack of exclusive media for the field of environment, lack of macro and systematic look among media actors, focus on temporary programs and ignoring strategic programming are among the issues afflicting media in playing their role with regard to environment. Employing media discourse, reinforcing environmental journalism, media adoption of a supportive approach towards environmental activists as well as launching environmental communications group in Iran Environmental Protection Organization are a number of solutions introduced in the article.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن گودرزی |
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

یاسر اشراقی |
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_18798_10b365df3160fcdaf50a1d31bf820b5e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-237762.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات