این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۲، شماره ۸۴، صفحات ۷۷-۹۵

عنوان فارسی رسانه‌های اجتماعی: مفهوم‌سازی و گونه‌شناسی (مطالعه دانشجویان دانشگاه تهران)
چکیده فارسی مقاله رسانه‌های اجتماعی، شبکه‌ای از کاربران فعال در بستر وب اجتماعی هستند که از طریق تولید، به اشتراک‌گذاری، مصرف و بازیابی انواع محتوای دیجیتال، با یکدیگر تعامل چندگانه و چندلایه دارند. رشد روزافزون رسانه‌های اجتماعی و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آنها، مطالعه و شناخت تطبیقی گونه‌های مختلف این رسانه‌ها را حایز اهمیت و ضرورت خاصی کرده است. این پژوهش به روش پیمایشی، با حجم نمونه 360 نفر از دانشجویان 18 ـ 29 ساله دانشگاه تهران و با هدف مفهوم‌سازی و گونه‌شناسی رسانه‌های اجتماعی داخلی و خارجی انجام شد. یافته‌ها نشان داد که رسانه‌های اجتماعی خارجی؛ در پنج گونه اصلی شامل، رسانه‌های اجتماعی موبایلی، رسانه‌های اجتماعی کلاسیک، رسانه‌های اجتماعی متروک، سرویس‌های ارتباط تصویری و سرویس‌های اشتراک محتوا و رسانه‌های اجتماعی داخلی نیز، در سه گونه اصلی شامل رسانه‌های کلاسیک، وبلاگ‌ها و سرویس‌های اشتراک و دانلود فایل، قابل تشخیص‌اند. مقایسه گونه‌های خارجی و داخلی رسانه‌های اجتماعی نشان‌دهنده تنوع بیشتر رسانه‌های خارجی و توسعه‌نیافتگی رسانه‌های اجتماعی موبایلی در داخل کشور است. در این پژوهش، همچنین شواهدی بر وجود سه روند اصلی موبایلی شدن رسانه‌های اجتماعی، موفقیت تدریجی برخی از رسانه‌های اجتماعی داخلی و رواج مهاجرت رسانه‌ای به دست آمد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Social Media: Conceptualization and Typology; A case Study on Tehran University Students
چکیده انگلیسی مقاله Social media are a network of active users in the context of social Web, who have multi-layer and complicated interaction with each other through producing, sharing, consuming and retaining various kinds of digital material. Increasing growth of social media and their cultural and social impacts has made necessary the comparative study of and learning about these different types of media. This survey-based research, bearing a sample of 360 students between 18 and 29 years of age from Tehran University, aims to conceptualize such media and provide a thorough typology of both Iran-based and foreign-based social media. Findings indicate that foreign-based social media within five main categories, including mobile-based social media, classic social media, abandoned social media, video-based communication services as well as content sharing services, and domestic social media in three main types, i.e. classic media, blogs and file-sharing and file-downloading services are identifiable. Comparing domestic-based and foreign-based social media are indicative of more diversity in foreign media and lack of development in domestic mobile-based social media. In this research, evidence for three main trends was discovered, i.e. of mobile-ization of social media, gradual success of certain internal social media as well as an increasing stream of media migration.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد سعید ذکایی | mohammad saeed
دکترای جامعه شناسی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

محمد حسین حسنی | mohammad hossein
دانشجوی دکترای جامعه شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_18817_0ede22e007ad50a9dce721bd8d9597d1.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-237765.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات