این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۲۵۴-۲۵۹
عنوان فارسی
بررسی رابطه خودکار آمدی و ذهن آگاهی با نشخوار فکری دربین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: خودکارآمدی به عنوان باور به توانمندی خود و ذهن آگاهی به عنوان حضور ذهن وبودن در اکنون به صورت هدفمند و خالی از قضاوت نقش مهمی برافسردگی و البته نشخوارفکری افراد دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه خودکارآمدی و ذهن آگاهی با نشخوارفکری است. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی، 380 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه خودکارآمدی شرر (1982)، سیاهه نشخوار فکری (1386) و مهارتهای ذهن آگاهی کنتاکی (2004) بود. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از نرم افزار SPSS وآزمون ضریب همبستگی پیرسون وآزمون t دوگروه مستقل و رگرسیون خطی برای پیش بینی تحلیل شدند. یافتهها: بین خودکارآمدی ونشخوار فکری و همچنین بین ذهن آگاهی و نشخوار فکری رابطه معنیدار منفی وجود داشت، یعنی با افزایش خودکارآمدی به میزان 23/0 و با افزایش ذهن آگاهی به میزان 21/0 از نشخوار فکری کاسته میشد؛ ولی بین خودکارآمدی و ذهن آگاهی به میزان 56/0 رابطه معنیدار مثبت وجود داشت، یعنی با افزایش یکی دیگری نیز افزایش مییافت. بین خودکارآمدی زنان و مردان دانشجو تفاوت معنیدار وجود داشت، ولی بین ذهن آگاهی و نشخوارفکری آنان تفاوت معنیدار وجود نداشت. تحت تاثیر خودکارآمدی نیز متغیر ذهن آگاهی از رگرسیون خارج شد. در ضمن، خودکارآمدی تاثیر معکوسی بر نشخوار فکری داشت و تقریبا 08/0 از واریانس نشخوار فکری را تبیین میکرد. نتیجهگیری: با افزایش خودکارآمدی و ذهن آگاهی از طریق زندگی هدفمند و درک اکنون بدون قضاوت و باور من میتوانم، از نشخوار فکری که ریشه بسیاری از مسایل و مشکلات روانشناختی از جمله افسردگی و احساس ناتوانی است پیشگیری میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودکارآمدی، ذهن آگاهی، نشخوار فکری، دانشجویان
عنوان انگلیسی
The relationship between self-efficacy and mind fullness with rumination among students of Islamic Azad University, Shahrood Branch
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Self-efficacy, as the belief in your power and abilities, and Mindfulness under the title presence of mind and being in present and moment now in the purposefully shape and empty of judgment have important role in depression and of course in rumination of thoughts. Materials and methods: In this descriptive study, 380 students of Islamic Azad University, Shahrood Branch, in the accessible sampling way were selected. Tools of gathering data were Sherer’s self-efficacy Questionnaires (1982), log rumination of thoughts (2007) and Kentucky’s mindfulness skills (2004). Data were used to predict by pearson’s correlation test, T test two independent groups and liner regression using SPSS software. Results: Between self-efficacy and rumination of thoughts and also between mindfulness and rumination of thoughts was a significant negative relationship, so with increasing self-efficacy to 0.23 and with increasing mindfulness, the rate of rumination of thoughts to the 0.21 is being reduced. But, between self-efficacy and mindfulness to the rate of 0.56, there was a significant positive relationship it means that with increasing one, another one will be increased. There was a significant difference between the awareness of mind of male and female students. But, there was not significant difference between their mindfulness and their rumination of thoughts. Under the effect of self-efficacy too, the variety of mindfulness was excluded from the regression of rumination of thoughts and explain almost 0.08 of variance. Conclusion: With the increased self-efficacy and mindfulness through purposeful life and perception of moment now without judgment and belief of “I believe” rumination of thoughts that is the root cause of psychological problems, such as depression and feeling of disability, can be prevented.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mindfulness, Rumination, Self-efficacy, Students
نویسندگان مقاله
اعظم رستمی | azam rostami
1 instructor, faculty of human sciences, islamic azad university, azadshahr branch, azadshahr, iran
مدرس، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آزادشهر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
کاظم شریعت نیا | kazem shariatnia
faculty of human sciences, dean of islamic azad university, azadshahr branch, azadshahr, iran
رئیس دانشگاه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آزادشهر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
افسانه خواجوند خوشلی | afsaneh khajehvand khoshli
faculty of human sciences, islamic azad university, gorgan branch, gorgan, iran
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی گرگان (Islamic azad university of gorgan)
نشانی اینترنتی
http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-392&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
تحلیلی/مقطعی/توصیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات