این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۲، شماره ۸۲، صفحات ۹-۲۶

عنوان فارسی تحلیل روایت در فیلم‌های داستانی بر اساس رویکرد ساختارگرایی و پساساختارگرایی (نمونه موردی: فیلم داستانی نقطه‌‌ کور)
چکیده فارسی مقاله فیلم‌های داستانی نمونه‌های شبیه‌سازی شده دنیای واقعی هستند که توانسته‌اند به عنوان ژانر محبوب شناخته شوند. این قالب برنامه‌سازی به دلیل سازوکار همذات‌پنداری، الگوها، ارزش‌ها، هنجارها، نقش‌ها و دیدگاه‌های مخاطبان را در حوزه‌های مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد و به عنوان محملی برای اثرگذاری بر مخاطب و تزریق مفاهیم و درون‌مایه‌های ارزشی و اخلاقی در نظر گرفته می‌شود. بخشی عظیمی از محبوبیت فیلم‌های داستانی از روایت‌های آنها کسب می‌شود؛ روایت‌ها به برنامه‌سازان کمک می‌کنند از روش القای مستقیم پیام به مخاطب فاصله بگیرند و ضمن جلوگیری از دلزدگی مخاطب، رسانه را در رساندن به اهداف کلان خود یاری رسانند. به همین دلیل نحوه شکل‌گیری، عناصر سازنده و مفاهیم صریح و ضمنی روایت‌ها باید مورد تحلیل علمی قرار گیرد. رویکرد روایت‌شناسی به عنوان نوعی روش‌تحقیق کیفی این امکان را برای پژوهشگر فراهم می‌سازد که واقعیت‌های نهفته در متن را استخراج ‌کند و تفسیری کلی از متن ارائه ‌دهد.برای این منظور در این مقاله، فیلم داستانی نقطه‌ کور به دلیل ویژگی‌های ساختاری و محتوایی تحلیل شده است؛ علاوه بر معرفی ساختار سازنده فیلم (الگوی ژرار ‌ژنت)، معانی صریح و ضمنی (الگوی بارت) که در روایت فیلم گنجانده شده، استخراج گردیده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Narrative Analysis of Fictional Films based on Structuralism and Post-Structrulism
چکیده انگلیسی مقاله Fictional movies are simulated versions of real life, and recognized as a popular genre. This genre of media productions affects audiences' opinions, models, values, norms and roles in different areas due to the known mechanism of identification, and is considered a tool for influencing the audience and injecting value-related concepts and themes in their mind. Fictional movies are mostly popular due to their narratives; Narratives help producers avoid direct method of conveying messages to audiences and aid the media in reaching its defined objectives. Thus, the constituents and implicit and explicit concepts of narratives should be scientifically analyzed. Narative analysis as a qualitative research methodology provides the researcher with such a necessary means. This methodology helps the researcher extract hidden facts of the text and present a general interpretation. Therefore, the present article chooses and analyzes the fictional film "blind spot" due to its content and structural characteristics; in addition to introducing the structure of the film (based on Gerard Genette model), its implicit and explicit meanings (based‌ on Roland Barthes model) are also extracted.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهرزاد بهمنی |
کارشناس ارشد ارتباطات، پژوهشگر صداوسیما

علیرضا خوشگویان فرد |
دانشجوی دکترای سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_15098_00c1e8ba7ab53bf09f60a4db7eb0b066.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-237776.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات