این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۲، شماره ۸۲، صفحات ۴۷-۶۳

عنوان فارسی نقش تفکر انتقادی در استفاده از سواد دیجیتالی
چکیده فارسی مقاله هدف از این مطالعه، بررسی مفهوم سواد دیجیتالی و جایگاه مؤلفه‌های مختلف تفکر انتقادی در توسعه آن بوده است. با مرور منابع، مؤلفه‌هایی مانند: مهارت‌های دیداری- بصری، بازآفرینی، فعالیت در مسیر شاخه‌ای، اطلاعاتی، عاطفی- اجتماعی و تفکر بلا‌درنگ؛ به همراه مؤلفه‌های تفکر انتقادی، در دو بعد شناختیو عاطفیبه‌ دست آمده و سپس، مهارت تفکر انتقادی، به عنوان پیش‌نیازی بسیار ضروری برای آموزش مهارت‌های سواد دیجیتالی و محیط‌های دیجیتالی به عنوان زمینه‌ و محیطی بسیار کارآمد برای پرورش مهارت‌های تفکر انتقادی مورد بحث قرار گرفته است. در نهایت، تعدادی راهکار عملی برای تقویت توأمان هر دو مهارت ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Critical Thinking in Using Digital Literacy
چکیده انگلیسی مقاله This study aims to examine the concept of "digital literacy" and the role that different components of critical thinking play in its development. A thorough review of the literature provided us with these components for digital literacy: photo-visual skills, reproduction skills, branching skills, information skills, socio-emotional skills, as well as real-time thinking skills, and two aspects for critical thinking: cognitive and emotional. Furthermore, Critical thinking as an essential prerequisite for teaching digital literacy skills, and digital environments as effective contexts for nurturing critical thinking skills are discussed. Finally, a few practical solutions for simultaneous improvement of both skills is be presented.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هانیه کلانتری دهقی | kalantari dehaghi
دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

خدیجه علی آبادی |
دکترای روان شناسی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

محمدرضا نیلی | mohammad reza
دکترای تکنولوژی آموزشی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

بهناز دوران |
دکترای روان شناسی، استادیار دانشگاه بقیه الله
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_15100_72cbe6fb2d9e70574608533b02443119.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-237778.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات