این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۲، شماره ۸۲، صفحات ۶۵-۸۷

عنوان فارسی تحلیل ساختار فیلم‌های حماسی بر اساس الگوی سفر قهرمان
چکیده فارسی مقاله در سال‌های اخیر، برخی متفکران با رویکردی بینارشته‌ای، با پیوند میان دستاوردهای روایت‌شناسی، اسطوره‌شناسی و روان‌شناسی، زمینه‌های تازه‌ای را برای مطالعات فیلم فراهم آورده‌اند. روایت‌ها، عموماً بیانگر گونه‌ای نگرش به جهان و چگونگی ادراک آن به شمار می‌روند. در این میان، روایت‌های اسطوره‌ای به واسطه ارائه الگوهایی پربسامد و پایدار از تجارب بشری، اهمیت ویژه‌ای می‌یابند. اسطوره‌ قهرمان، متداول‌ترین و مأنوس‌ترین اسطوره در جهان امروز به شمار می‌رود و از همین روست که تأثیری عمیق بر طراحی ساختار نظام‌های دراماتیک دارد. هدف اصلی این مقاله، واکاوی ساختار روایت اسطوره‌ای در نظام دراماتیک فیلم‌های حماسی بر اساس الگوی سفر قهرمان است. برای این منظور، با استناد به مطالعه‌ ویلیام ایندیک، ضمن تحلیل روایت‌شناختی فیلم سینمایی دلاور (1995) به کارگردانی مل‌گیبسون و بازخوانی مراحل مختلف سفر قهرمان، به بررسی چگونگی کاربرد این الگو در طراحی ساختار دراماتیک فیلم‌های حماسی پرداخته شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روایت، اسطوره‌، سفر قهرمان، فیلم حماسی، فیلم دلاور،

عنوان انگلیسی Analyzing the Structure of Epic Movies Using Hero Journey Pattern
چکیده انگلیسی مقاله In recent years, certain scholars have employed an inter-disciplinary approach to tie the achievements by such diverse fields as narratology, mythology and psychology, and by doing this, they have provided us with fresh fields regarding film studies. Narratives are generally indicative of our attitudes towards the world and the way we perceive it. Meanwhile, mythical narratives are of a special significance due to their capacity to offer frequent and consistent patterns about human experiences. The myth of hero is considered the most common and well-known myth around the globe, and that's why it has a deep impact on the structure of dramatic schemes. Using the pattern of the journey of hero, the present article aims to discover the structure of mythical narratives in the dramatic scheme of epic movies. It draws upon a research carried out by William Indick to analyze the movie "Braveheart" (1995) by Mel Gibson, explaining the way this pattern could be used to design the dramatic scheme of epic movies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسعود نقاش زاده |
دکترای پژوهش هنر، عضو هیت علمی دانشگاه صدا و سیما
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صدا و سیما (Iran broadcasting university)

سید مصطفی مختاباد | seyed mostafa
دکترای فیلم، تئاتر و ارتباطات،استاد دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_15101_181d579256596129ee649e209eb30a91.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-237779.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات