این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۲، شماره ۸۱، صفحات ۱۴۹-۱۶۵
عنوان فارسی
انگیزههای مصرف شبکههای ماهوارهای فارسیزبان (رابطه آن با ویژگیهای جمعیتشناختی مخاطبان در میان شهروندان قائمشهری)
چکیده فارسی مقاله
هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی دلایل و انگیزههای مصرف شبکههای ماهوارهای فارسیزبان است. برای این منظور 458 نفر از شهروندان قائمشهری که بیننده شبکههای ماهوارهای فارسیزبان بودهاند، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. روش تحقیق، از نوع پیمایشی و روش جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بوده است. یافتهها نشان میدهد که مخاطبان بیشتر از برنامههایی که جنبه تفریحیـ سرگرمی و آگاهیبخشی دارند، استفاده میکنند. ویژگیهای جمعیتشناختی مخاطبان نیز تأثیر زیادی بر میزان و نحوه استفاده از برنامههای ماهوارهای دارد؛ به گونهای که مردان بیشتر از زنان، برای کسب آگاهی و اطلاع از اخبار و گزارشهای سیاسی به تماشای ماهواره میپردازند؛ در حالی که زنان بیشتر از مردان برای نیازهای اجتماعی خود از ماهواره استفاده میکنند. همچنین بر اساس یافتهها، اهمیت استفاده از ماهواره برای کسب اطلاعات شناختی و سیاسی، با بالا رفتن سن مخاطبان افزایش مییابد و خشنودی استفاده از ماهواره برای سرگرمی در سنین پایین و بالای 55 سال اهمیت بیشتری دارد اما از طرف دیگر، استفاده اجتماعی از برنامههای ماهواره در نزد مخاطبان، با افزایش سن رو به کاهش میرود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شبکههای ماهوارهای، استفاده و رضامندی، مخاطبشناسی، انگیزه،
عنوان انگلیسی
Motivations Behind Consuming Persian-Language Satellite TV A Case Study of Qa’emshahr Citizens
چکیده انگلیسی مقاله
This article aims to study the reasons and motivations behind watching Persian-language satellite TV. A purposeful sampling was used to choose 458 individuals from Qa’emshahr citizens. A survey was carried out through a researcher-made questionnaire. The findings indicate that satellite television’s audience motivation for watching is for amusement and gaining information. The demographic attributes of the audience had a great effect on the extent and way of consuming satellite TV programs, so that men were more likely than women to watch satellite TV programs for gaining information and news on public affairs and political issues. This is while women watched satellite TV programs mainly for their social needs. In addition, according to the findings, the significance of using satellite TV for gaining cognitive and political information increases with the age of audience, and satisfaction with using satellite TV for amusement at lower ages and above 55 is of greater importance; however, social usage of satellite TV programs decreases as the age of audience goes higher.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهرداد متانی |
دکترای مدیریت رسانه، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر
علی اکبر فرهنگی | ali akbar
دکترای ارتباطات و مدیریت، استاد دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_15703_c297ca216af721d38a6a68d4c22f572a.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-237789.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات