این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۱، شماره ۸۰، صفحات ۶۱-۸۲
عنوان فارسی
تلویزیونهای ماهوارهای و همگرایی ارزشی بیننسلی
چکیده فارسی مقاله
در دنیای امروز رسانههای جمعی بویژه شبکههای تلویزیونی، به عنوان یکی از مهمترین منابع تولید، بازتولید و توزیع معرفت، نقش عمدهای در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع مختلف بر عهده دارند. در این پژوهش تلاش شده است تا رابطه بین بهرهمندی از تلویزیونهای ماهوارهای و همگرایی ارزشی بیننسلی در بین جوانان و میانسالان مورد بررسی قرار گیرد. روش انجام پژوهش، پیمایشی و جامعه آماری شامل دو نسل جوان و میانسال ساکن در شهر تهران بوده است. جمعیت نمونه، 767 نفر را در بر میگیرد. ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه محققساخته بوده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که ضریب نفوذ تلویزیونهای ماهوارهای در جامعه مورد مطالعه قابل ملاحظه است. بین بهرهمندی از تلویزیونهای ماهوارهای و میزان همگرایی ارزشی بیننسلی رابطه وجود دارد اما در بیشتر موارد، این همگرایی مثبت نیست و منجر به کاهش گرایش نسلهای جوان و میانسال به ارزشهای اجتماعی جامعه ایرانی شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Satellite TV and Inter-Generational Value Convergence
چکیده انگلیسی مقاله
Today mass media, television channels in particular, as the most important sources of producing, reproducing and distributing knowledge and information play a significant role in political, social and cultural developments in different communities. This study tries to examine the relationship between using satellite TV and inter-generational value convergence among adolescents and adults. A survey was conducted on two different generations, i.e. youths and adults residing in Tehran City. Some 767 individuals made up the samples and the data were gathered through a researcher-made questionnaire. The findings indicate that there is a correlation between watching satellite TV and the level of inter-generational value convergence. In most cases, however, this convergence is not positive and leads to a fall in young and adult generations’ inclination towards social values in Iranian society.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
منصور ساعی |
دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
حسین حیدری |
دانشجوی دکترای جامعه شناسی سیاسی، هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی
احمد ساعی |
کارشناسی ارشد برنامه ریزی و رفاه اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_15334_4abe868d86f7d7ea47269fb1a3d7ea65.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-237792.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات