این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۱، شماره ۸۰، صفحات ۸۳-۱۰۴

عنوان فارسی مقایسه اعتماد در روابط میان‌فردی بینندگان شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه ملی (مطالعه موردی: زنان شهرستان ابرکوه)
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، مقایسه اعتماد میان‌فردی در بینندگان شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه ملی در زنان 35ـ 20ساله شهرستان ابرکوه بوده است. این مطالعه از نوع علی ـ مقایسه‌ای بوده و در سال 1393 روی 140 زن بیننده شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه ملی انجام شده است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که بین آزمودنی‌های بیننده شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه ملی در دو بعد قابلیت اعتماد و وفاداری، تفاوت معناداری وجود دارد و در بعد پیش‌بینی‌پذیری، هر دو گروه نسبت به هم برابر هستند و تفاوتی ندارند. با توجه به یافته‌های به دست آمده از پژوهش به نظر می‌رسد بینندگان ماهواره نسبت به افرادی که رسانه ملی را تماشا می‌کنند، از اعتماد میان‌فردی پایین‌تری برخوردارند. هر چند متغیرهای دیگری همچون سن، جنس، تحصیلات، شغل و ... نیز می‌تواند بر اعتماد افراد تأثیرگذار باشد، این یافته نشان‌دهنده آن است که پدیده نوظهور ماهواره می‌تواند تأثیرات مخربی بر مخاطبان خود داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتباط، اعتماد میان‌فردی، رسانه ملی، شبکه‌های ماهواره‌ای،

عنوان انگلیسی A Comparison Between Satellite TV and Iranian National Media (IRIB) Viewers in Term of Trust in Interpersonal Relationships (A Case Study of Women in Abarkuh City)
چکیده انگلیسی مقاله The present article aims to compare the level of trust in interpersonal relationships among viewers of satellite TV and IRIB with a focus on women aged between 20 and 35 from Abarkuh city. The research is a causative-comparative study which was carried out in 1393 (Iranian calendar) on 140 women watching both satellite TV and Iranian National TV. The findings indicate that there is a significant difference between the subjects watching these two clusters of media in terms of reliability and loyalty. The two groups were equal in terms of predictability. According to the findings, it seems that satellite TV viewers have a lower interpersonal trust compared to those watching Iranian national TV. In addition, the research findings show that satellite TV could possibly have a negative effect over its audience too; however, such factors as age, gender, education, profession etc. might have a play as well.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کاظم برزگر بفرویی | barzegar bafrooei
دکترای روان شناسی تربیتی، استادیار دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

اسماعیل سعدی پور |
دکترای روان شناسی تربیتی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

سمیه زارع مهرجردی | zare mehrjerdi
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_15338_27dcb40813c9403a35e9ad2b51e1859a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-237793.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات