این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۱، شماره ۷۹، صفحات ۹-۳۱
عنوان فارسی
نقش رسانه ملّی در رفتار انتخاباتی شهروندان شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله
انتخابات تحت تأثیر عوامل مختلفی تقویت یا تضعیف میشود که یکی از آنها رسانههای جمعی به صورت عام و رسانه ملّی به صورت خاص، است. از این رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش رسانه ملّی در رفتار انتخاباتی شهروندان شهر اصفهان بوده است.این پژوهش، به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محققساخته، با حجم نمونه 384 نفر در میان شهروندان بالای 18 سال مناطق چهاردهگانه کلانشهر اصفهان در نیمه اول سال 1391 انجام شده است. روش نمونهگیری نیز سهمیهای بوده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که رسانه ملّی بر افزایش میزان مشارکت شهروندان در انتخابات و گرایش رأیدهی شهروندان اصفهانی تأثیرگذار است. همچنین، بین عوامل برونسازمانی رسانه با رفتار انتخاباتی رابطه معناداری مشاهده نمیشود، اما بین متغیرهای مستقل دینداری، تحصیلات، عوامل درونسازمانی رسانه، عوامل اجرایی نقشهای رسانه و سن، با رفتار انتخاباتی رابطه مستقیم و مثبت وجود دارد. بین پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی با رفتار انتخاباتی رابطه معکوس دیده میشود و زنان بیشتر از مردان در انتخابات شرکت میکنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار انتخاباتی، رسانه ملّی، مشارکت شهروندان، دینداری،
عنوان انگلیسی
The Role of IRIB in Isfahan Citizens’ Elections Behavior
چکیده انگلیسی مقاله
Elections could be boosted or undermined under various factors, one of which is mass media in general, and IRIB in particular. The present article aims to study the role of IRIB in the electoral behavior of Isfahan citizens. A survey was conducted through a researcher-made questionnaire with a quota sampling of 384 individuals aging above 18 residing in 14 main districts of the city in the first half of the year 1391 (Iranian calendar). The findings indicate that IRIB has influenced the level of participation in elections. Furthermore, there is no significant relationship between intra-organizational factors and people’s electoral behavior, however, there is a positive and direct relationship between independent variables such as religiosity, education, extra-organizational factors, age on the one hand, and electoral behavior on the other. There was an inverse relationship between social-economic status of people and electoral behaviors. The level of women participation was more than men’s.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا سادات کشاورز | zahra sadat
کارشناسی ارشد شیعه شناسی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
علی ربانی خوراسگانی | rabbani khorasgani
دکترای جامعه شناسی، دانشیار دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
بهجت یزدخواستی |
دکترای جامعه شناسی، دانشیار دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_15323_d947eadcf562896429566c4b36ae4e6d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-237797.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات