این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۱، شماره ۷۹، صفحات ۱۲۱-۱۴۶
عنوان فارسی
رابطه مصرف رسانهای با هویت اجتماعی و سبک زندگی نوین در بین جوانان شهر تبریز
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین میزان استفاده از رسانههای جمعی داخلی و خارجی، با هویت اجتماعی و سبک زندگی نوین جوانان بوده است. این پژوهش به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محققساخته، با حجم نمونه 400 نفر در میان مردان و زنان 15 تا 30 سال کلانشهر تبریز انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از متفاوت بودن سبک زندگی زنان با مردان است و نشان میدهد که مردان سبک زندگی مدرنتری را در مقایسه با زنان تجربه کردهاند. به این ترتیب، میتوان گفت از آنجا که هویت زنان و در نتیجه، سبک زندگی آنان بیشتر در ارتباط با خانواده تعریف شده است، تمایزهای هویتی آنان بر انتخاب سبک زندگی، مؤثر واقع شده به طوری که هرچه هویت ملّی زنان، قویتر و هویت دینی و خانوادگی آنان دارای اهمیت کمتری باشد، تمایل آنان به سبک زندگی جدید بیشتر است. همچنین میزان استفاده از رسانههای داخلی، تنها با تمایل به پذیرش سبک زندگی نوین در بین زنان رابطه معناداری را نشان میدهد و تمایل به سبک زندگی جدید در بین مردان، ارتباطی با میزان استفاده از رسانههای داخلی نداشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سبک زندگی نوین، مصرف رسانهای، هویت اجتماعی،
عنوان انگلیسی
Relationship between Media Consumption and Social Identity and Modern Lifestyle: A Case Study on Tabriz Young Citizens
چکیده انگلیسی مقاله
The present research aims to study the relationship between the level of domestic and foreign mass media consumption, and young people’s social identity and lifestyle. The study was carried out through a survey with research-made questionnaire and a sample of 400 youths, including both men and women aging between 15 to 30 years in Tabriz city. The findings are indicative of difference between men and women in terms of lifestyle. The findings show that men’s lifestyle is more modern compared to women’s. Thus, since women identity and hence their lifestyle, is defined based on the concept of “family”, their identity differentiations affect their lifestyle, so that the stronger women’s national identity and the less significant their religious and family identity, the more willingness towards modern lifestyle on their part. Furthermore, the level of domestic media usage has a positive relationship with women’s inclination towards modern lifestyle; however, this is not the case about men.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Modern Lifestyle, Media Consumption, Social identity
نویسندگان مقاله
صمد عدلی پور |
دانشجوی دکترای جامعه شناسی، دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
حمید سلیمانی |
کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد همدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی همدان (Islamic azad university of hamadan)
اقبال مفاخری |
کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_15328_68894de1df3625ba7d7543ad53583cd5.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-237802.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات