این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۱، شماره ۷۹، صفحات ۱۴۷-۱۷۳

عنوان فارسی مخاطب و قراردادهای استفاده از متن رسانه‌ای: مطالعه مقایسه‌ای فیلم و بازی‌های رایانه‌ای به مثابه دو ژانر در متون رسانه‌ای
چکیده فارسی مقاله ساختار زبانی و زیبایی‌شناختی، از طریق رمز‌ها و قراردادهای تولید متن رسانه‌ای، قراردادهای استفاده از متن رسانه‌ای را خلق می‌کنند. مقاله حاضر با استفاده از روش «فرا هم‌نهاد کیفی» و مرور ادبیات نظری مربوط به روایت‌شناسی و نشانه‌شناسی در مطالعات فیلم و بازی‌های رایانه‌ای، اثرات مداخله یادگیری قراردادهای استفاده از بازی‌های رایانه‌ای را بر پذیرش قراردادهای استفاده از فیلم (برنامه نمایشی تلویزیونی)، به مثابه دو ژانر در متون رسانه‌ای، مورد بررسی قرار می‌دهد. برای این منظور، ساختارهای زبانی و زیبایی‌شناختی فیلم و بازی رایانه‌ای مورد مطالعه مقایسه‌ای قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد که این ساختار‌ها در بازی‌های رایانه‌ای، اختیارات کاربران را در سطوح «مواجهه با متن» و «تصرف در متن» افزایش و در سطح «تفسیر متن» کاهش می‌دهند؛ در حالی که فیلم‌ها، معکوس این وضعیت را در ارتباط با مخاطبان خود به وجود می‌آورند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Audience and Contractions of Using Media Texts: a Comparative Study of Films and Computer Games as two Genres of Media Texts
چکیده انگلیسی مقاله Linguistic and esthetic structures create contractions of using media texts through codes and contractions of media texts production. The present article examines the impacts of mediation of learning contractions of using computer games on acceptability of contractions of using films (dramas) as two genres of media texts; the study was carried out through Qualitative meta-synthesis and a literature review over narratology and semiotics in film studies and computer games studies. To this end, a comparative study was conducted on linguistic and esthetic structures of film and computer games. The findings show that such structures in computer games enhances users’ willpower at the levels of “facing the text” and “modifying the text”, and reduces it at the level of “text interpretation”; while films create the opposite situation in connection with audience.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آرین طاهری |
کارشناسی ارشد تحقیق در ارتباطات، دانشگاه صداوسیما

کمیل سوهانی |
کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه صداوسیما


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_15329_750194a07642ee121c656e6135f01767.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-237803.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات