این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۱، شماره ۷۸، صفحات ۱۱۳-۱۳۴

عنوان فارسی شناسایی ذهنیت بینندگان سریال «کلاه پهلوی» با «روش کیو»
چکیده فارسی مقاله در مقاله حاضر، ذهنیت‌های گوناگون بینندگان سریال «کلاه پهلوی» درباره این سریال مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعه که با روش کیو انجام شده است، 24 نفر از بینندگان سریال «کلاه‌پهلوی» مشارکت داشته‌اند و در نهایت، سه ذهنیت در این خصوص به دست آمده است. برای توصیف این سه ذهنیت از 43 جمله کمک گرفته شده است که نگاه‌های مختلف را نسبت به سریال «کلاه‌پهلوی» از دیدگاه بینندگان آن نشان می‌دهند. ذهنیت‌های اول و دوم، نگاه مثبتی به سریال کلاه پهلوی داشته‌اند، اما ذهنیت سوم افرادی را در بر می‌گیرد که نگاه آنان به این سریال، در مجموع انتقادی بوده است. در ذهنیت اول، یکی از جنبه‌های موفقیت‌آمیز سریال کلاه پهلوی را علاوه بر داستان‌پردازی، پرداختن به موضوع حجاب دانسته‌اند همچنان که در ذهنیت دوم نیز سریال کلاه پهلوی از منظر پرداختن به حجاب موفق تلقی شده است. ضمن آنکه در این ذهنیت، به آموزنده بودن این سریال از منظر تاریخی نیز توجه شده است. اما بیشترین جنبه انتقادی ذهنیت سوم در مورد سریال کلاه پهلوی، پرداختن به موضوع حجاب بوده است. چرا که این گروه معتقدند موضوع حجاب، دغدغه جامعه امروز نیست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهنیت، سریال کلاه پهلوی، روش کیو، مخاطبان،

عنوان انگلیسی Discovering the Mentality of “Pahlavi Hat” Series Viewers by “Q” Method
چکیده انگلیسی مقاله This article examines the mentalities of “Pahlavi Hat” viewers through Q method. Some 24 viewers participated in the research and three mentalities were discovered. Around 43 sentences were employed for describing these mentalities. First and second mentalities had a positive attitude towards the series; however, the third mentality represented a critical thinking. In the first mentality, the participants considered “storytelling” and “addressing Hijab” as two of the successful characteristics of the series. The second mentality also deems Hijab as a successful element in the series. This mentality also considers the series as informative and historical. The third, the critical mentality towards the series, criticizes the series for addressing Hijab. This group of viewers believe that Hijab is not the main concern of today’s society.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mentality, Pahlavi Hat Series, Q Method, Audience

نویسندگان مقاله ملیحه سپاسگر شهری | سپاسگر shahri
کارشناس ارشد ارتباطات، پژوهشگر مرکز تحقیقات صداو سیما

مریم منوچهری |
کارشناس ارشد ارتباطات، پژوهشگر مرکز تحقیقات صداوسیما


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_15320_a229212a8e326a623bf89ea30b67f9de.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-237808.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات