این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۱، شماره ۷۸، صفحات ۱۳۵-۱۵۸

عنوان فارسی نشانه‌شناسی خبر در تلویزیون
چکیده فارسی مقاله در دنیای امروز رسانه‌ها به سریع ترین منابع اطلاعاتی تبدیل شده‌اند و مخاطبان برای اطلاع از رخدادهای جهان به آنها وابسته‌اند. از میان انواع رسانه، تلویزیون کارکردهای مختلفی دارد و شبکه‌های خبری تلویزیونی با مخاطبان بسیار، یکی از مؤلفه های مهم قدرت در عرصه بین المللی و ملی محسوب می شوند. عملکرد تلویزیون به عنوان یک نظام نشانه ای، حاصل تعامل بین نظام-های نشانه ای متفاوت است. در پژوهش حاضر تلاش شده است سطوح معنی‌ساز در خبر تلویزیونی بررسی شوند. از این ‌رو، ضمن بررسی خبرهای چهار شبکه تلویزیونی (فرانس24، شبکه بین المللی خبر، شبکه یک و شبکه دو) طی یک دوره سه‌ماهه، سعی شده است با استفاده از روش نشانه‌شناسی و رویکرد نشانه شناسی لایه ای، رمزگان‌های دخیل در تولید متن خبر تلویزیونی به ‌عنوان یک نظام نشانه‌ای که از تعامل نظام‌های نشانه‌ای متعدد حاصل شده است، مطالعه شوند. برای این منظور، سه سطح معنی ساز کلام، تصویر و نوشتار به‌عنوان رمزگان‌های دخیل در معنی‌سازی در اخبار این شبکه‌ها و نحوه کاربرد نشانه‌های زبانی و غیرزبانی در آنها، بررسی و الگوی نشانه‌شناسی لایه‌ای برای متن خبر تلویزیونی ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Semiotics of Television News
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays media have become the fastest source of disseminating information and audiences hang on them for being informed of the world developments. Television, among other forms of media, has various functions, and television news networks with their huge audiences are one of the significant components of power in national and international arena. The performance of television as a sign system is the result of interaction between different sign systems. The present research aims to examine various levels of meaning construction in television news. Thus, news from four different channels, i.e. France 24, IRINN, Channel One and Channel Two, during a four-month period was examined through semiotics and layered semiology and then, signs and codes involved in production of news for television as a sign system were constructed through interaction among various sign systems. This research was carried out at three levels of speech, image and word as codes involved in meaning construction in news. The way lingual and non-lingual signs were applied in news is also discussed in the article.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرزان سجودی |
دکترای زبان شناسی همگانی، دانشیار دانشگاه هنر

فاطمه عظیمی فرد |
دکترای زبان شناسی همگانی، پژوهشگر مرکز تحقیقات صداوسیما


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_15321_4b54d3df67d9a5b2ae0f29f8894f0c3f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-237809.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات