این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۱، شماره ۷۷، صفحات ۱۴۳-۱۶۵

عنوان فارسی احساس همجواری با سریال‌های عامه ماهواره‌ای
چکیده فارسی مقاله در مقاله حاضر، به این موضوع پرداخته می‌شود که چطور با وجود دور بودن فضای فرهنگی سریال‌های اخیر ماهواره‌ای از جامعه ایران، مخاطبان آنها توانسته‌اند در بسیاری از موارد با این سریال‌ها ارتباط نزدیک و حس همجواری برقرار کنند. در این پژوهش، با تقسیم افراد به سه گروه شمال شهر تهران، جنوب تهران (حومه) و روستا، هفده نفر از میان جوانان استان تهران به شیوه نمونه‌گیری تدریجی انتخاب شده‌اند و مورد مصاحبه‌های گروهی متمرکز قرار گرفته‌اند. نتایج حاصل از مصاحبه نشان می‌دهد که دو گروه با عقایدی از دو قطب مخالف، رو به ‌روی هم قرار داشتند: مصاحبه‌شوندگان گروه شهری و مصاحبه‌شوندگان گروه روستایی. گروه حومه هم تقریباً جایی در بین این دو گروه، و البته متمایل به سمت دیدگاه‌های شمال شهری‌ها، قرار گرفته بودند. مصاحبه‌شوندگان متعلق به گروه شمال شهر بیشتر بر مشابهت‌های محیطی و فرهنگی خود با مضامین این سریال‌ها تکیه داشتند و نوعی همجواری ارزشی و ظاهری با این سریال‌ها نشان می‌دادند ـ همجواری ملی و محلی. اما افراد متعلق به گروه روستایی بیشتر به تضاد فرهنگی و محیطی خود با این سریال‌ها اشاره می‌کردند و احساس همجواری آنها فقط به لحاظ ژانری بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Popularity of Satellite TV Series in Iran
چکیده انگلیسی مقاله The present article examines how Iranian audiences have been able to build close relationship with a number of satellite TV series, despite the existing cultural and contextual differences. Subjects of this survey were divided into three groups: individuals from northern, southern neighborhoods of Tehran and rural/ suburban areas. Seventeen individuals were chosen through sequential sampling and were given an interview. The results are indicative of two groups with polarized opinions: Tehran residents and rural group. The suburban group could be placed somewhere in between. Interviewees from northern parts of the city stressed on their cultural and contextual similarities with those of the series; however, individuals residing in rural areas pointed to cultural and contextual differences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی ربیعی |
دکترای مدیریت، دانشیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

هاجر پاک کردکندی | pak kordkandi
کارشناس ارشد ارتباطات،دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_15308_7a0a939abbd4848da610c6ec62365033.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-237816.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات