این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۱، شماره ۷۷، صفحات ۱۶۷-۱۹۲

عنوان فارسی میزان و نوع استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد)
چکیده فارسی مقاله بررسی شبکه‌های اجتماعی که زمان چندانی هم از پیدایش آنها نمی‌گذرد، موضوع مورد علاقه بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران حوزه علوم ارتباطات اجتماعی است. کاربرد این شبکه‌های نوظهور در طیف وسیعی از روابط شخصی گرفته تا روابط جهانی، این پدیده را تبدیل به یک سوژه تمام عیار در پژوهش‌های اجتماعی و رسانه‌ای کرده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان و نوع استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد منطقه 9 مشهد و عوامل مؤثر بر آن بوده است. روش پژوهش، توصیفی، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه آزاد منطقه 9 مشهد تشکیل می‌دهند و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است. یافته‌های پژوهش نشان داد، 3/55درصد دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد در حد کمی ‌از شبکه‌های اجتماعی مجازی استفاده می‌کنند. همچنین نتایج حاکی از آن است که بین متغیرهایی چون تنوع و گستردگی، میزان اعتماد، اطلاع‌رسانی و ارتباط آسان، جنسیت و رشته تحصیلی دانشجویان و میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی رابطه وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شبکه‌های اجتماعی مجازی، تنوع و گستردگی، اعتماد، ارتباط،

عنوان انگلیسی Virtual Social Networks’ Type and Extent of Usage A Case Study of Mash’had’s Azad University Students
چکیده انگلیسی مقاله The study of emerging social networks is an appealing topic for students and researchers majoring social communications sciences. The wide range of these community networks’ applications, from interpersonal to global relationships, has made them a tempting subject matter for media and community researches. Based on a survey carried out through descriptive methodology, the present paper aims to study the type and extent of usages Azad University students make from virtual social networks. Subjects of the study consisted of students from Mash’had Azad University, District 9. The data were gathered through a researcher-made questionnaire. The findings indicate that 55.3 percent of the students made little use of virtual social networks. There was a significant relationship between such indicators as diversity, level of trust, informing, easy access, gender, major and the level of using virtual social networks.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Virtual Social Networks, Diversity, Trust, Access

نویسندگان مقاله گلثوم خدایاری |
کارشناس ارشد ارتباطات، دانشگاه آزاد قوچان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی قوچان (Islamic azad university of ghoochan)

فاطمه دانشور حسینی | daneshvar hosseini
کارشناس ارشد ارتباطات، دانشگاه آزاد تربت جام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام (Islamic azad university of torbat jam)

حمیده سعیدی |
دانشجوی دکترای جامعه شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_15309_fa3c081d10c9a68dcc5bfc3d0cd72b33.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-237817.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات