این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۲۴، شماره ۳، صفحات ۱۶۸-۱۷۴

عنوان فارسی اثربخشی آموزش راه‌های مقابله با استرس بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سندرم حاد کرونری بستری شده در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۹۲
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: اﺳﺘﺮس از ﻋﻮاﻣﻞ ﺧﻄﺮ ﺑﻴﻤﺎریﻫﺎی ﻗﻠﺒﻲ اﺳﺖ که می تواند کیفیت زندگی ﺑﻴﻤﺎران مبتلا را تحت تاثیر قرار دهد. ﻫﺪف اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، بررسی تاثیر آموزش راه های مقابله با استرس بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سندرم حاد کرونری بود. روش بررسی: در این پژوهش نیمه تجربی، ﺗﻌﺪاد 35 ﺑﻴﻤﺎر مبتلا به سندرم حاد کرونری ﺑﻪ ﺷﻴﻮه ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮی مبتنی بر هدف از بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران اﻧﺘﺨﺎب و در محیط‌های پژوهش به مدت 3 جلسه 45 دقیقه ای تحت آموزش "راه های مقابله با استرس" به روش سخنرانی و ارائه جزوه آموزشی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه های "کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL-BREF)"، "سطح استرس کوهن" و "مقابله با شرایط پر استرس اندلر و پارکر(CISS)" بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (t زوجی و ویلکاکسون) و نرم افزار 22SPSS- مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: مقایسه میانگین امتیازات کسب شده از پاسخ به هر سه پرسشنامه، تغییرات معنی‌داری را در دو مرحله قبل و بعد از آموزش نشان داد (0001/0>P). نتیجه‌گیری: آموزش راه‌های مقابله با استرس ﻣﻲ‌ﺗﻮاﻧﺪ با کاهش استرس بیماران و افزایش کیفیت زندگی آنها، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ روش ﻣﺪاﺧﻠﻪای ﻣﻔﻴﺪ در سندرم حاد کرونری ﺑﻪ ﻛﺎر گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of teaching ways to deal with stress on quality of life in patients with acute coronary syndrome admitted to hospitals of Tehran University of Medical Sciences in 2013
چکیده انگلیسی مقاله Background: Stress, as a risk factor of cardiovascular diseases, affects the quality of life for patients. The aim of this study was to investigate the effect of stress paths on the quality of life of patients with acute coronary syndrome. Materials and methods: In this quasi-experimental study, 35 patients with acute coronary syndrome were selected by sampling purposively from hospitals of Tehran University of Medical Sciences. They received 3 sessions, each 45 minutes, education using", the ways of coping with stress" lecture, and the booklets were trained. Data collection questionnaires were "World Health Organization Quality of Life (WHOQOL-BREF)", "Cohn stress" and "coping with stressful situations Endler and Parker (CISS)", respectively. Data were analyzed by descriptive and inferential statistics (T test and Wilcoxon) using SPSS-22 software. Results: Mean scores of the responses to all three questions were significantly changed before and after training (P< 0.0001). Conclusion: This study showed that learning ways to cope with stress can reduce stress and increase quality of life so it can be used as a helpful intervention in acute coronary syndrome.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا امینیان | zahra aminian
msc student of medical – surgical nursing, islamic azad university, tehran medical sciences branch, tehran, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، گرایش داخلی- جراحی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

شهلا محمدزاده | shahla mohammadzadeh
msc of nursing, faculty of nursing and midwifery, islamic azad university, tehran medical sciences branch, tehran, iran
کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

محمد اسلامی وقار | mohammad eslami vaghar
gynecologist, faculty of nursing and midwifery, islamic azad university, tehran medical sciences branch, tehran, iran
متخصص زنان و زایمان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

محمد فشارکی | mohammad fesharaki
phd of biostatic, faculty of nursing and midwifery, islamic azad university, tehran medical sciences branch, tehran, iran
دکتری آمار زیستی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-379&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده نیمه تجربی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات