این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۷، شماره ۸۳، صفحات ۶۳-۷۴
عنوان فارسی
تحلیل نظری ارتباط مؤلفههای تصویر شهر و برندسازی شهری
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: در عصر جهانیشدن و رقابتپذیری، برندسازی شهری به عنوان یک فرصت بزرگ برای شهرها از اهمیت زیادی برخوردار است. در این راستا محرک عمدۀ برندسازی شهری تصویر شهر و ارتباط آن با کاربران از نظر ادراکی و شناختی است. با درک این موضوع که هرگونه واکنش و رفتار انسان برگرفته از تصویری است که از واقعیت در ذهن او شکل گرفته؛ برندسازی شهری، تصویر را به عنوان یک ابزار و یا حتی هدف مورد توجه قرارمیدهد.هدف: با توجه به اهمیت موضوع، هدف از این پژوهش، تشریح مؤلفههای تشکیلدهندۀ تصویر شهر در ذهن کاربر و نحوۀ ارتباط آن با برندسازی است.روش تحقیق: پژوهش حاضر به عنوان یک پژوهش کیفی از نظر جهتگیری، نظری-کاربردی است که به صورت توصیفی- تحلیلی انجام شده و روش گردآوری اطلاعات اسنادی-کتابخانهای است.نتیجهگیری: تصویر شهر با دو روش مستقیم (تجربۀ محیط) و غیر مستقیم (تحت تأثیر رسانه) شکل میگیرد، این تصویر از یک طرف دارای مؤلفۀ مقدماتی (اولیه) که شامل ابعاد طراحانه، ساختار کالبدی، شناخت و آگاهی و بعد عملکردی محیط است و از طرف دیگر شامل مؤلفۀ مکمل که دربرگیرندۀ بعد ارزیابانه، مهرانگیزی، احساسی و عاطفی است که بعد از درک مؤلفه مقدماتی شکل میگیرد. برندسازی مفهوم تصویر را در مرکز توجه قرار داده و با استفاده از تکنیکهای کالبدی، اجتماعی- فرهنگی و زیرساختها مؤلفۀ مقدماتی تصویر را تحت تأثیر میگذارد و باعث جذابترشدن فضا برای بروز مؤلفۀ مکمل میشود، همچنین تکنیک تبلیغات در برندسازی نفوذ و اثرگذاری دو مؤلفۀ پیشین را بیشتر کرده و در نهایت باعث ارتقای تصویر از دید بیرونی (گردشگران) و تصویر درونی (شهروندان) میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Theoretical Analysis of the Relationship between Urban Image Components and Urban Branding
چکیده انگلیسی مقاله
Problem statement: Nowadays, considering the age of globalization, urban branding is reflected very important by means of a great opportunity for cities existing in global competition. In this regard, the main purpose of urban branding is creating an attractive image for the city and the urban branding approach has centered on the concept of the city’s image. For urban branding and effectiveness of city, the image of the city can be a tool and even a goal.Research objectives: Regarding the importance of this issue, the objectives of this research are theoretical explanation of the components of city image and their relation to urban branding. Research methods: The present study was conducted as a descriptive-analytic theoretical-practical study. The method of data collection is documentary-libraries. Conclusion: The image of the city is formed in two ways: direct (experience of the environment) and indirect (influenced by the advertisement). Undoubtedly, it has a primary component which includes the design dimensions, physical structures, cognition, awareness, and the functional dimension of the environment. On the other hand, it includes the complementary component that encompasses the evaluative, affective, likeability, and emotional dimensions. They are formed after understanding the primary component. Branding focuses on the concept of image and utilizes physical, socio-cultural and infrastructural techniques to influence the primary component of the image. By this way, it also makes the space more attractive for the complementary component to emerge. The advertising technique also enhances the influence and impact of the two mentioned components in branding and ultimately enhances the image from the exterior point of view (tourists) and the interior point of view(citizens).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهران علی الحسابی |
دانشیار شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
غلامرضا مرادی |
دکتری شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_99352_dc429d5ef5e301698a9868f2336b7056.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/638/article-638-2380898.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات