این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های تربیتی، جلد ۱، شماره ۲۹، صفحات ۷۹-۱۰۱

عنوان فارسی تحلیلی بر هویت ملی در کتب درسی ( مطالعه موردی مطالعات اجتماعی)
چکیده فارسی مقاله امروزه هویت ملی یکی از مقوله‌های مهم در برنامه‌ریزی توسعه کشور‌ها است. بخش اعظم آموزش هویت ملی در چارچوب آموزش و پرورش رسمی صورت می‌گیرد. با آغاز دوره تحول بنیادین، کتب درسی نیز متناسب با رویکرد جدید تغییر می‌یابند. مقاله حاضر به تحلیل آموزش هویت ملی می‌پردازد و از این منظر کتاب جدید التالیف مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی با کتاب تعلیمات اجتماعی دوره قبل از تحول مقایسه می‌شود. جامعه آماری شامل دو کتاب فوق می‌باشد. روش تحقیق تحلیل محتوای کمی و کیفی است و واحد تحلیل مضمون می‌باشد. ابعاد هویت ملی در این پژوهش عبارت است از: نماد‌ها، ارزش‌ها، میراث فرهنگی، مشاهیر و شخصیت‌ها و وقایع و رخداد‌ها. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که به مؤلفه‌های هویت ملی در هر دو کتاب به طور نامتوازن پرداخته شده است و این امر در کتاب مطالعات اجتماعی مشهودتر است. کتاب تعلیمات اجتماعی بیشتر به بعد مشاهیر و شخصیت‌ها (37/44%) و کتاب مطالعات اجتماعی بیشتر به بعد ارزش‌ها (50/85%) پرداخته است. بی توجهی به مشاهیر و وقایع ملی، حذف ارزش‌های سیاسی، توجه بیشتر به ارزش های اجتماعی، اخلاقی و مذهبی از ویژگی‌های کتاب مطالعات اجتماعی در دوره تحول بنیادین می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Analysis of national identity in textbooks
چکیده انگلیسی مقاله Today, national identity is one of the most important issues in developing countries is planned. Much of the training of national identity in the context of formal education takes place .Beginning with the period of fundamental transformation textbooks is also consistent with the new approach. The present article deals with the analysis of national education and from this point of clarification social studies book grade, third grade social studies book compared to the period before the change. Population is included in the book. The content analysis of qualitative and quantitative research methods and the unit of analysis is the theme. Dimensions of national identity in this research include: symbols, values heritage, celebrities, and characters and events. The results show that both components of national identity have been uneven book, and this is more evident in the social studies book. Social teachings of the book to the celebrities and personalities (37/44%) and social studies books to the value of (50/85%) are paid. Neglect of Fame and national events, elimination of political values, greater attention to the social, moral, religious and social features of the book is the period of fundamental change.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم نجار نهاوندی | maryam najar nahavandi
nahavand@ut.ac.ir


مژده قربانعلی زاده | mojdeh ghorbanalizadeh
m.ghorbanalizade@yahoo.com



نشانی اینترنتی http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1366/article-1366-238287.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات