این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۳۰۱-۳۰۶

عنوان فارسی اثر بخشی درمان شناختی – رفتاری گروهی برکیفیت زندگی و اضطراب بیماران روده تحریک پذیر
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: سندرم روده تحریک پذیر (IBS ) نوعی اختلال عملکردی در سیستم روده – معده است که با علائم ویژه گوارشی بدون علت ارگانیک تعریف می‌شود. اتیولوژی این بیماری دقیقاً روشن نیست اما افراد مبتلا به این بیماری بیشتر علائم منطبق با اختلالات سایکوپاتولوژی، صفات نابهنجار شخصیت و استرس‌های روانی را در خود گزارش کرده‌اند. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی - رفتاری گروهی در کاهش اضطراب و بهبود کیفیت زندگی بیماران روده تحریک پذیر انجام شد. روش بررسی: در این طرح نیمه آزمایشی، 15 بیمار IBS (با تشخیص پزشک متخصص گوارش و بر اساس ملاک‌های RomeІІ) با روش نمونه‌گیری در دسترس، از بین مراجعه کنندگان به مرکز تحقیقات گوارش و کبد تهران در نیم سال اول 1389 انتخاب شدند و درمان گروهی، طی 8 جلسه 2ساعته هفتگی ارائه گردید. ابزار گردآوری داده‌ها، مقیاس اضطراب بک (1988BAI,) و کیفیت زندگی (1992SF -36,) بود. داده‌ها پس از جمع‌آوری با استفاده نرم‌افزار SPSS و آزمون تحلیل واریانس درون گروهی تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس درون گروهی (اندازه‌گیری مکرر) و پیگیری یک ماه بعد از آن کاهش معنی‌داری را در نمره‌های اضطراب و نیز افزایش نمرات کیفیت زندگی نشان داد. نتیجه‌گیری: به استناد نتایج تحقیق حاضر به نظر می‌رسد تدارک یک طرح درمانگری اختصاصی بر اساس درمان شناختی- رفتاری در بیماران روده تحریک پذیر بر کیفیت زندگی و کاهش اضطراب آنها موثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The efficacy of cognitive-behavior group therapy on quality of life and anxiety among patients with irritable bowel syndrome
چکیده انگلیسی مقاله Background: Irritable bowel syndrome (IBS) is a functional disorder of the gastrointestinal system, which is defined as gastrointestinal symptoms without organic causes. Etiology of this disease is unknown exactly, but most people have reported symptoms consistent with psychopathology disorders, abnormal personality and psychological stress. Therefore, this study was designed to investigate the efficacy of group cognitive- behavior therapy (CBT) in decreasing anxiety and improving quality of life in patients suffering from IBS. Materials and Methods: In a semi– experimental study, 15 IBS patients (diagnosed by a gastroenterologist applying the RomeІІ criteria) referred to the gastro intestinal and liver diseases research center between March 2010 and September 2010 were selected. Patients underwent group therapy in a 2–hour session each week for 8 weeks. Data collection tools were beck anxiety scale (BAI, 1988) and quality of life (SF –36, 1992). Data were analyzed by ANOVA using SPSS software. Results: Consecutive measurement showed significantly lower mean scores in anxiety and higher in quality of life among IBS patients underwent group cognitive- behavior therapy. Conclusion: Our findings support the efficacy of CBT in improving quality of life and decreasing anxiety on the IBS patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرح لطفی کاشانی | farah lotfi kashani
phd, department of psychology, islamic azad university, roudhen branch, roudhen, iran; member of scientific board of shahid beheshti university
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد رودهن، عضو هیأت علمی نیمه وقت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

صفیه بهزادی | safieh behzadi
phd, physiologist, department of psychology, islamic azad university roudhen branch, roudhen, iran
فیزیولوژیست، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)

مرسده یاری | mercedeh yari
ma of psychology, department of psychology, islamic azad university roudhen branch, roudhen, iran
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد رودهن
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)


نشانی اینترنتی http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-155-76&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده نیمه تجربی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات