این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مهارت آموزی
، جلد ۷، شماره ۲۶، صفحات ۲۹-۴۴
عنوان فارسی
ارزیابی اثربخشی آموزشهای فنیوحرفهای در بهبود وضعیت زندگی و کاهش تکرار جرم در میان زندانیان
چکیده فارسی مقاله
هدف از این پژوهش، ارزیابی اثربخشی آموزشهای فنیوحرفهای و بررسی نقش آن در بهبود وضعیت زندگی زندانیان و کاهش تکرار جرم بود. پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی؛ و ازلحاظ شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی زندانیان شرکتکننده در دورههای آموزش فنیوحرفهای سال 1393 است که نمونهای به حجم 246 نفر از آنها به شیوه تصادفی ساده، انتخاب و موردمطالعه قرار گرفت. اثربخشی دورههای فنیوحرفهای بر اساس الگوی کرکپاتریک در سه سطح واکنش، یادگیری و تغییر رفتار انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه ارزشیابی کرک پاتریک (1966) و پرسشنامه محقق ساخنه برای ارزیابی وضعیت زندگی زندانیان و کاهش تکرار جرم بود. روایی پرسشنامهها، با استناد به نظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها با استناد به ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب (90/.)، (80/.) و (78/.) محاسبه شد. جهت بررسی سؤالات پژوهش از آزمون t تک نمونهای و جهت بررسی فرضیات پژوهش از مدل معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. درمجموع نتایج نشان داد دورههای آموزش فنیوحرفهای برگزارشده در زندان بر اساس سه سطح کرک پاتریک (واکنش، یادگیری، تغییر رفتار) در سطح مطلوبی قرار داشت و آموزشهای فنیوحرفهای نیز موجب بهبود وضعیت زندگی زندانیان شده و از تکرار جرم جلوگیری میکند. همچنین میتوان با رفع نواقصی همچون کمبود وسایل و امکانات، عدم نیازسنجی، عدم توجه مسئولین، صدور بهموقع گواهینامه به اثربخشتر کردن این دورهها کمک کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluating the effectiveness of VET in improving life quality and crime reduction among prisoners
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of paper is to evaluate the effectiveness of TVET and its role in improving the lives of prisoners and reducing the frequency of crime. This research is applied- descriptive. The research population includes whole participated prisoners in TVET training courses during 2014 based on 246 random samples. Effectiveness of TVET courses run based on the Kirkpatrick model in three levels: response, learning and behavior change. The data collection tool was Kirkpatrick's (1966) Evaluation Questionnaire and Researcher's Scale Questionnaire to assess the prisoners' life status and reduce the frequency of crime. Validity of questionnaires was confirmed by experts, and their reliability was calculated based on the Cronbach's alpha coefficient (1.90), (80.8) and (78.) respectively. To investigate the research questions, one-sample t-test was used and structural equation modeling (SEM) was used to investigate the research hypotheses. Lastly, the results represent that TVET courses held in prison based on the three levels of Kirkpatrick (response, learning, behavior change) were in suitable position, meanwhile TVET improved the life situation and decrease crimes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نعمت الله عزیزی |
سازمان آموزش فنی و حرفه ای
حاتم ملکی |
محمد جعفری |
حمید فلاحی |
نشانی اینترنتی
http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-1-99&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-2386147.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علمی - ترویجی
نوع مقاله منتشر شده
گزارش مورد
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات