این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۲۱۶-۲۲۰
عنوان فارسی
تاثیر آموزش خانواده درکاهش مشکلات رفتاریکودکان مبتلا به اختلالکمبود توجه و بیش فعالی (ADHD)
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) از شایعترین اختلالهای رفتاری در دوران کودکی است. به دلیل تنوع مشکلات کودکان بیش فعال، شیوههای درمانی متفاوتی نظیر دارودرمانی و رفتاردرمانی برای درمان این کودکان به کار رفته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش والدین در کاهش مشکلات کودکان مبتلا به این نوع اختلال میباشد. روش بررسی: تحقیق حاضر با استفاده از روش آزمایشی (طرح پیشآزمون-پسآزمون) و روش نمونهگیری دردسترس صورت پذیرفت. 32 نفر از والدین دانشآموزان پسر مبتلا به بیشفعالی در چهار دبستان پسرانۀ منطقۀ چهار دراین تحقیق شرکت کردند که 18 نفر از والدین به طور تصادفی در گروه آزمایش قرار گرفتند و در ده جلسه دو ساعته آموزشی حضور یافتند و 14 نفر دیگر در گروه کنترل قرار گرفتند که جلسات آموزشی برای آنان برگزار نشد. آزمون با استفاده از پرسشنامه راتر (1967) در پیش و پس ازپایان جلسات در هر دوگروه انجام شد. سپس دادهها به کمک آمارههای توصیفی و با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتهها: میانگین پرخاشگری در کودکان قبل از آموزش والدین 61/7 و پس از آموزش به 32/6 رسید، ولی در کودکانی که والدین آنان آموزشی دریافت نکردند کاهش مشکلات رفتاری دیده نشد. به عبارتی، در گروه آزمایشی کاهش قابل توجهی در خصوص مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به بیشفعالی، نسبت به گروه کنترل، دیده شد (001/0>P). نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که آموزش اصول رفتاری به والدین، در کاهش رفتارهای ایذایی کودکان مبتلا به بیشفعالی میتواند مؤثر واقع شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش والدین، مشکلات رفتاری، اختلال کمبود توجه، بیشفعالی
عنوان انگلیسی
Investigating the effects of parents training on decreasing behavioral problems of children suffering from attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD)
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD) is the most common behavioral disorders among childhood. Due to the problems of ADHD children, different treatment methods such as medication and behavior therapy is used to treat these children. The purpose of the present study was to investigate the impact of training the parents on reducing behavioral problems of children suffering with ADHD. Materials and methods: This research is performed by experimental test (pre- post test) as well as cluster sampling method. 32 parents of students with ADHD among the elementary schools (boys) in Tehran were selected. 18 parents were placed in testing group randomly and they were trained in 10 two- hour sessions and 14 parents were placed in control group without any training. The data was collected through the form of Rutter (1967) before and after the sessions in both groups. After 45 days, two tests were performed in both groups for follow up. The data were analyzed by descriptive statistics and covariance analysis methods. Results: The mean behavioral disorders before and after training of parents was 7.61 and 6.32, respectively. Meanwhile, there was no decrease of problems in control group. On the other hand, a significant decrease in behavioral problems of children was noted among those suffering from ADHD in testing group (P< 0.001). Conclusion: The findings indicated that training of parents causes the reduction of behavioral problems among children suffering from ADHD.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهناز کنگرلو | mahnaz kangarlou
ma, faculty of clinical psychology, islamic azad university of roodehen, roodehen, iran
کارشناس ارشد، دانشکده روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)
فرح لطفی کاشانی | farah lotfi kashani
phd, faculty of clinical psychology, islamic azad university, roodehen branch, roodehen, iran and faculty member at cancer research center, faculty of medicine, shaheed beheshti university of medical sciences, tehran, iran
دکترای روانشناسی دانشکده روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، هیئت علمی مرکز تحقیقات سرطان، دانشکده پزشکی، دانشگاه عوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)
شهرام وزیری | shahram vaziri
phd, department of clinical psychology, islamic azad university, roodehen branch, roodehen, iran
دکترای روانشناسی گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)
نشانی اینترنتی
http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-155-63&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
موردی- شاهدی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات