این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۱۰۵-۱۰۹

عنوان فارسی بررسی اثر عصاره دارچین بر روی یادگیری و حافظه‌ کوتاه مدت در موش
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: یادگیری و حافظه از عالی‌ترین سطوح عملکردی سیستم عصبی مرکزی به شمار می‌آیند، از این رو اختلالات مرتبط با این دو فرآیند همواره مورد توجه محققین بوده و تا به امروز مطالعات گسترده‌ای در این زمینه طراحی شده است. این مطالعه با هدف بررسی اثر عصاره گیاه دارچین بر حافظه و یادگیری در موش آزمایشگاهی صورت گرفته است. روش بررسی: این مطالعه آزمایشگاهی از نوع (Lab Trial) بوده که بر روی 20 سر موش آزمایشگاهی انجام شد. مطالعه با استفاده از دستگاه Shuttle-Box انجام شده که موش‌ها به طور تصادفی در 4 گروه (بر اساس یک گروه شاهد و سه گروه مورد) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از آزمون ANOVA و Scheffe و تحت محیط SPSS ver.14 آنالیز شدند. یافته‌ها: میانگین نمره یادگیری طی مدت سه روز مورد بررسی در گروه کنترل از 7/7±9/67 به 8/8±7/49 در گروه با دوز مصرفی mg/kg500 کاهش یافت (022/0=p). میانگین نمره حافظه نزدیک از 6/10±5/84 در گروه شاهد به 4/21±2/49 در گروه با مصرف mg/kg500 کاهش یافت (024/0=p).نتیجه‌گیری: عصاره گیاه دارچین به طور مؤثری باعث تضعیف قدرت یادگیری و حافظه کوتاه مدت می‌شود. به نظر می‌رسد انجام مطالعاتی با حجم نمونه بیشتر و لحاظ پارامترهایی نظیر حافظه طولانی‌مدت می‌تواند در تعیین دقیق‌تر اثرات عصاره دارچین بر حافظه و یادگیری مؤثر واقع شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری، حافظه، دارچین

عنوان انگلیسی Effects of cinnamon on learning and short memory in mice
چکیده انگلیسی مقاله Background: The learning and short memory are the most important parts of nerve system, and the interruption of these systems have always been very interested subject to the scientists and researchers. This study was designed to evaluate the effect of cinnamon extract on learning and short memory of mouse. Materials and Methods: This lab trial was done on twenty mice in laboratory. The study was carried out on four groups of mousse by using Shuttle Box equipment, the mice were divided into four groups and one group used as a reference and the other three groups were used as a result of study. The data was analyst by ANOVA and Scheffe methods using SPSS ver.14. Results: After three days, mean score of learning was 67.9±7.7 that decreased to 49.9±8.8 in mice taking cinnamon with dose of 500 mg/kg (p< 0.022). Also, mean score of short memory was 84.5±10.6 that decreased to 49.2±21.4 in mice taking cinnamon with dose of 500 mg/kg (p< 0.024). Conclusion: This study showed that cinnamon will effectively decrease the learning and short memory parts of nerve system. It is recommended to set more studies with more samples to approve more reliable findings.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cinnamon, Short memory, Learning, Mouse

نویسندگان مقاله علیرضا وحیدی | alireza vahidi
department of pharmacology, shahid sadooghi university of medical sciences, yazd, iran
گروه فارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

محمدحسین دشتی | mohammad hossein dashti
department of physiology, shahid sadooghi university of medical sciences, yazd, iran
گروه فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

مریم مژده | maryam mojdeh
general practitioner, islamic azad university, yazd branch, yazd, iran
پزشک عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی یزد (Islamic azad university of yazd)

حمیدرضا سلطانی | hamid reza soltani
general practitioner, scientific association of medicine, islamic azad university, yazd branch, yazd, iran
پزشک عمومی، انجمن علمی پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-155-46&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده داروسازی
نوع مقاله منتشر شده تجربی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات