این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۱۴۳-۱۵۱
عنوان فارسی
بررسی تاثیر آموزش رفتارهای تغذیهای وفعالیتهای ورزشی برخودکارآمدی دانشآموزان مدارس راهنمایی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: تغذیه سالم و فعالیت جسمی منظم، از رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت هستند، لذا تشویق نوجوانان برای ایجاد رفتارهای تغذیهای سالم وانجام فعالیتهای ورزشی منظم ازاولویتهای بهداشت عمومی جامعه است. این پژوهش به منظور تعیین تاثیر آموزش رفتارهای تغذیهای و فعالیتهای ورزشی بر خودکارآمدی دانشآموزان مدارس راهنمایی شهر کرمان انجام گرفت. روش بررسی: در این پژوهش نیمه تجربی، تعداد 120 نفر از دانشآموزان مقاطع اول تا سوم مدارس راهنمایی دولتی و غیرانتفاعی به روش تصادفی– خوشهای چند مرحلهای انتخاب و سپس به دو گروه تجربی و شاهد تقسیم گردیدند. ابزارگردآوری دادهها پرسش-نامه بود. ابتدا آزمون اولیه به عمل آمد. سپس 8 جلسه 60 دقیقهای برنامه آموزشی در مورد تغذیه سالم و فعالیتهای ورزشی و اهمیت آنها، به روش سخنرانی، پرسش و پاسخ و در اختیار قرار دادن جزوه آموزشی برای گروه تجربی اجرا گردید. سپس دادهها در قبل و بعد از مداخله در گروه تجربی با گروه شاهد مقایسه شدند و برای دستیابی به اهداف پژوهش، از روشهای آماری t زوجی، مان ویتنی- U، ویلکاکسون، کایدو، فیشر و تیمستقل استفاده گردید. یافتهها: بین خودکارآمدی کلی در تمام حیطههای رفتارهای تغذیهای، گروه تجربی با میانگین 59/10±92/38 و گروه شاهد 33/0±78/1- و خودکارآمدی کلی فعالیتهای ورزشی، گروه تجربی با میانگین 01/6±97/15 و گروه شاهد 5/1±87/0-، اختلاف معنیدار آماری وجود داشت (0001/0=p) و در زمینه ارتقاء خودکارآمدی به دنبال آموزش رفتارهای تغذیهای و فعالیتهای ورزشی نیز اختلاف آماری معنیداری بین دو گروه تجربی وشاهد دیده شد (0001/0=p). نتیجهگیری: : آموزش رفتارهای تغذیهای و فعالیتهای ورزشی برخودکارآمدی دانشآموزان تاثیر مثبت دارد، لذا انجام مداخلات آموزشی جهت ارتقاء خودکارآمدی در زمینههای مختلف بهداشتی و پیشگیری ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Impact of dietary behaviors and exercise activities education on the self- efficacy of middle school students
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Good nutrition and regular physical activity are health promoting behaviors. Therefore, encouraging adolescents for following good nutritional behavior and having regular physical activity is one of the health priorities of community. This study was performed to determine the effect of educational programs related to nutritional behaviors and physical activity on self- efficacy of middle school students in Kerman. Materials and Methods: In this quasi experimental study, 120 students of private and public middle schools were selected through multi- stage cluster random sampling and were assigned into two groups of experimental and control. Data was gathered using a questionnaire. After performing a pre-test, experimental group received eight 60-minute sessions of educational program on healthy nutrition and physical activity and their importance were hold through giving lecture and providing question and answer time and educational booklet. The data from before and after of intervention in experimental group were compared with control group by paired t-test, Mann-whitney U, Wilcoxon, Chi-square, Fisher and independent t-test. Results: Self-efficacy in all domains of nutritional behavior has a significant difference in experimental group (38.92 ±10.59) compared to the control group (-1.78 ± 0.33) (p< 0.0001). There was also a significant difference in the self- efficacy in physical activity between the experimental group (15.97 ± 6.01) and control group (-0.87±1.5). All two groups showed significant difference in the promotion of nutritional behavior and physical activity following the educational program (P< 0.001). Conclusion: Educational programs on nutritional behavior and physical activity have positive effects on students’ self-efficacy. Therefore, providing educational programs for promotion of self-efficacy in various health issues and prevention is highly required.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محبوبه صفوی | mahbobeh safavi
phd of health care management , islamic azad university, tehran medical branch, tehran, iran
دکترای مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی تهران (Islamic azad university of tehran medical sciences)
سید حسین یحیوی | seyed hossein yahyavi
anesthesiologist, islamic azad university, tehran medical branch, tehran, iran
متخصص بیهوشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی تهران (Islamic azad university of tehran medical sciences)
مهتاش پور رحیمی | mahtash pourrahimi
msc student of nursing education, islamic azad university, tehran medical branch, tehran, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی تهران (Islamic azad university of tehran medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-155-52&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
نیمه تجربی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات