این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
طب و تزکیه
، جلد ۲۸، شماره ۴، صفحات ۵۲-۶۸
عنوان فارسی
ارائه مدلی به منظور ارتقاء صلاحیت حرفهای مدیران آموزشی دانشگاهها
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: انسان ارزشمند ترین و بزرگترین ثروت جامعه است بنابراین آموزش او امری حیاتی است. افراد شایسته قادر به استفاده از دانش، توانایی ها، مهارت ها، قابلیت ها و ویژگی های فردی، برای دستیابی به اهداف و استانداردهای مورد نیاز نقش ها و عملکردشان و در نتیجه بهبود مستمر سازمان برای مزیت رقابتی باشند. لذا شناسایی و ارتقاء مهارت، دانش و توانایی ها و خصیصه های فردی و شایستگی های آنان برای موفقیت سازمان ضروری و اجتناب ناپذیر است. محقق در این پژوهش به دنبال ارائه مدلی برای ارتقاء صلاحیت حرفه ای مدیران آموزشی دانشگاهها میباشد. روش بررسی: روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و به روش اکتشافی انجام شده است. نحوه گردآوری داده ها به روش کمی صورت گرفته است. در این پژوهش برای جمعآوری دادههای مربوط به ادبیات و مبانی نظری، تدوین فرضیهها و ارائه الگوی اولیه موضوع از روشهای کتابخانهای و همچنین پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. برای توصیف دادهها از آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد فراوانی، جدول توزیع فراوانی، ترسیم نمودارها و همچنین توصیف ویژگیهای پاسخ دهندگان به پرسشنامه استفاده میگردد. و در تحلیل استنباطی به روش تحلیل عاملی، به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته خواهد شد. جامعه آماری 150 نفر و تعداد آزمودنی ها در این تحقیق شامل 107 نفر (مرد و زن) بوده است. یافته ها: مولفهها و شاخصهای ارتقای صلاحیتهای حرفه ای مدیران آموزشی شامل ارزش، انگیزش، تکنولوژی و فناوری، مدیریتی، دانش، مهارتهای میانفردی و ویژگیهای شخصیتی می باشد که در زمینه کاهش شکاف و جلوگیری از انحراف در تصمیمگیریها کمک بسیار شایانی نماید. نتیجه گیری: توجه ویژه مدیران ارشد دانشگاه جامع علمی- کاربردی به عوامل مهم مدیریتی، تکنولوژی و فناوری، ویژگیهای شخصیتی و در نهایت مهارتهای بین فردی، موجب می شود که بتوانند به اهداف و برنامههای خود در راستای ارتقاء صلاحیت حرفهای مدیران آموزشی دست یابند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارتقاء صلاحیتهای حرفهای، صلاحیتهای حرفهای، مدیران آموزشی،
عنوان انگلیسی
Providing a model to enhance the professional competence of educational managers in all universities
چکیده انگلیسی مقاله
Human beings are the most valuable and the greatest asset of society so education is vital. Competent people are able to utilize individual knowledge, abilities, skills, abilities, and attributes to achieve the goals and standards required for their roles and performance, thereby continually improving the organization for competitive advantage. Therefore, identifying and enhancing their individual skills, knowledge, abilities and attributes and their competencies for the success of the organization is inevitable. The researcher in this study seeks to present a model for enhancing the professional competence of educational managers at universities. Materials and Methods: The method of this research is applied and exploratory. The method of data collection is quantitative. In this study, library methods as well as researcher-made questionnaires were used to collect data on literature and theoretical foundations, formulate hypotheses and present basic pattern of the subject. Descriptive statistics including frequency, percentage of frequency, frequency distribution table, graphs, and description of the characteristics of respondents to the questionnaire are used to describe the data. In inferential analysis through factor analysis, the data will be analyzed. The statistical population consisted of 150 people and 107 of them answered the questionnaire. Results: The components and indicators of professional competencies promotion of educational managers include value, motivation, technology and management, knowledge, interpersonal skills and personality traits that can be very helpful in reducing gap and preventing deviation in decision making. Conclusion: The special attention of senior managers of universities to important management, technology and technology factors, personality traits, and finally interpersonal skills, enables them to achieve their goals and programs in order to enhance the professional competence of educational managers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه امانی |
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
افسانه زمانی مقدم |
1.نویسنده مسئول گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 2. گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت
بابک نصیری قرقانی |
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
رضا سورانی یانچشمه |
گروه مدیریت آموزشی / دانشکده مدیریت / دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب
مریم مصلح |
گروه ریاضی / دانشکده مدیریت / دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://www.tebvatazkiye.ir/article_106670_2eb8b43c29e619f76688a16ab76115d0.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/148/article-148-2390077.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات