این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
پژوهش های جامعه شناسی معاصر
، جلد ۴، شماره ۷، صفحات ۱-۲۷
عنوان فارسی
گردشگری، سفر خاطرهانگیز و ابعاد نظام شخصیت
چکیده فارسی مقاله
امروزه گردشگری بهعنوان صنعتی فرهنگی و اقتصادی در جوامع مختلف محسوب میشود. در این فعالیت گسترده، تجربه سفر همواره مقولهای مورد توجه بوده بهطوریکه نمیتوان باور داشت کسی به سفر پرداخته و از آن خاطرهای نداشته باشد. معمولاً خاطرات بر گردشگران تأثیرات شگرفی میگذارد. از جمله این تأثیرات، نظام شخصیت افراد است. تحقیق حاضر به بررسی رابطه سفر خاطرهانگیز و ابعاد نظام شخصیت میپردازد. توصیف جامعهشناختی تجربه سفر و ابعاد نظام شخصیت و رابطه این دو در جامعه آماری با استفاده از منابع نظری، موضوع و هدف این تحقیق بوده است. در این مسیر از نظریه اریک کوهن و پارسونز برای پیکربندی چارچوب نظری استفاده شده است. تحقیق حاضر با رویکرد کمی، تکنیک پیمایش و با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه با 365 نفر از شهروندان شهر تهران از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انجامشده است. اعتبار پرسشنامه تحقیق از طریق اعتبار صوری و اعتبار سازه و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. همبستگی رگرسیونی میان گونههای تجربه سفر و ابعاد نظام شخصیت، هر سه گونه تجربه معنادار بهعنوان متغیر مستقل با نظام شخصیت مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان میدهد متغیرهای مستقل در مجموع توانست 16% از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. مدل رگرسیونی نیز حاکی از آن است که تجربه وجودی و تفریحی رابطه مستقیم و مثبت با ابعاد نظام شخصیت دارد. تجربه تجربی نیز تأثیر کاهنده و معکوس روی ابعاد نظام شخصیت میگذارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
tourism,memorable journey,personality system
چکیده انگلیسی مقاله
Today, tourism is considered as a cultural industry and the economy in different societies. In this campaign, the travel experience has always been considered something so they cannot believe that someone does not trip and the memories. Consultants will have a significant impact on tourists memories. Including this impact, the personality system. This study examines the relationship between the dimensions of the character's memorable journey. In this way, the theory of Cohen and Eric Parsons is used to configure theoretical framework. This study is a quantitative research, surveying techniques and using questionnaires and interviews with 365 residents of Tehran, through multi-stage cluster sampling is conducted. Validity and reliability study through face validity and construct validity was confirmed through Cronbach's alpha coefficient. Travel and dimensions of personality experienced regression correlation between species, three species meaningful experience with the characters was confirmed as the independent variable. The results show that independent variables explained 16% of variance in the dependent variable that position. Regression model showed that his experience touring direct and positive relationship with the dimensions of character. Empirical experience the reverse effect and reverse the dimensions of his personality.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ملیحه شیانی |
دانشیار گروه برنامه ریزی و رفاه اجتماعی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
الهام عرب پور |
کارشناسی ارشد برنامه ریزی توریسم دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://csr.basu.ac.ir/article_1559_8ebc66247bf50b90519a6d0baa54672e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1371/article-1371-239036.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات