این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
پژوهش های جامعه شناسی معاصر
، جلد ۴، شماره ۷، صفحات ۷۹-۹۸
عنوان فارسی
الگوی تأثیر آموزش تحلیل رفتار متقابل به روش قصهگویی بر رفتار پرخاشگر کودکان کار (بر اساس نظریهی اریک برن)
چکیده فارسی مقاله
برخی از پژوهشگران معتقدند که پرخاشگری امری فطری و ذاتی است و برخی دیگر بر این باورند که پرخاشگری عاملی اکتسابی است که فرد در دوران رشد خود آن را میآموزد از آنجا که کودکان کار و خیابان بیشتر در معرض آسیبهای خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی هستند، این پژوهش با بهرهگیری از روش پیمایش و آزمایش طرح تجربی گواه و شاهد (که یکی از راههای درمان روانشناسان مثبتگرا جهت تعدیل خشم و عصیان کودکان میباشد) به بررسی وضعیت کودکان کار در یک کارگاه آموزشی پرداخته است. این آزمایش طی یک دوره 12 جلسهای به مدت 430 دقیقه در یک کارگاه آموزشی قصهگویی به روش تحلیل رفتار متقابل که برگرفته از نظریه اریک برن میباشد میان دو گروه 20 نفره شاهد و 20 نفره کنترل مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان داد که قصه درمانی به روش تحلیل رفتار متقابل در گروه آزمایش (پسآزمون) موجب کاهش پرخاشگری در آنان شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effect of Applying the Model of Story Telling by the Supportive Parent’s Training on the Labor Children’s Aggressive Behavior: the Model of Transactional Analysis
چکیده انگلیسی مقاله
As far as aggression is concerned, some expert believe that aggression is an innate and inherent factor and is considered to be instinctive reaction to the threats and, on the other hand, some others believe that aggression is acquired by the individuals and, consequently, their aggressive behavior is emerged while they are growing; however, social learning theorists explain that aggressive behavior is a response to what one has observed and imitated before. on this account, this study reveals some information on a workshop designed in order to balance the labor children s anger and aggression; to illustrate, the subjects were divided into two groups of 20 representing the experiment group and the control group tested by the transactional analysis [TA] questionnaire and both pre test and post test, and the course was held in 12 sessions lasted for 430 minutes. in the final analysis, the results achieved on the basis of analysis of variance [ANOVA] and the SPSS software indicated that narrative therapy significantly decreased the subjects aggression.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ماهرخ حسن زادگان رودسری | hasanzadegan rudsari
مربی گروه جامعه شناسی دانشگاه فرهنگیان نسیبه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)
نوید سعیدی رضوانی | saeedi rezvani
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین (Islamic azad university of qazvin)
نشانی اینترنتی
http://csr.basu.ac.ir/article_1562_818eec624259bcce95ef1f17e1bd78ed.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1371/article-1371-239039.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات