این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
پژوهش های جامعه شناسی معاصر
، جلد ۴، شماره ۷، صفحات ۱۲۹-۱۵۸
عنوان فارسی
مطالعه سیاستزدگی مدیران نظام آموزش عالی با رویکرد کیفی
چکیده فارسی مقاله
نظام آموزش عالی، با هر تعریفی که از آن داشته باشیم؛ بنا به ماهیت مأموریت خود، یک ساختار اداری هم هست. نحوه مواجهه آن با دستگاه سیاسی و حاکمیت میتواند سرمنشأ یکسری تحولات در سازمان باشد. تعامل نظام آموزش عالی با نظام سیاسی و سطح سیاستزدگی دستگاه، با ایجاد برخی واکنشهای زنجیرهای، بر اهداف، چشمانداز، مأموریت و کارکرد آن تأثیر میگذارد. سیاستزدگی یک پدیده پیچیده است که در غالب موارد بهصورت دو قطبی بین حوزه سیاست و حوزه بوروکراسی متجلی میشود اما وجود برخی از شرایط پیچیدگی آن را افزایش میدهد و ابهام چندقطبی شدن را نشان میدهد. توزیع قدرت سیاسی مانع تحقق شایستهسالاری در نظام آموزش عالی و اهداف مأموریت آن، برنامههای وزیر و قوانین مصوب برای توسعه آموزش عالی، میگردد. بر اساس یافته های تحقیق تیپ مدیران نظام آموزش عالی با رویکرد سیاستزدگی بنا به اظهارات مصاحبهشدگان غالباً از نوع مدیران سوداگر و منفعتطلب و منفعل در برابر مناسبات قدرت است. تعداد کمتری از مدیران در قالب تیپ مدیران تطابق گر توصیفشده است که تا حدودی نقش انتقال دانش را در سازمان رقم میزنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سیاستزدگی، نظام آموزش عالی، شایستهسالاری، فساد اداری،
عنوان انگلیسی
The politicization of higher education system managers with qualitative approach
چکیده انگلیسی مقاله
Higher education system, by any definition; is also an administrative structure and how to deal with the political system and governance can be the source to great changes. Higher education systems interacting method with the political system and also the level of politicization, can effect the goals, mission, vision, and it’s functionality by creating a series of chain reactions.Politicization is a complex phenomenon, which most often manifests as polarization between politics and the bureaucracy. But some conditions increase the complexity of it and shows the ambiguity of multi-polarization.Distribution of political power prevents the establishment meritocracy in higher education and it’s mission and goals of higher education systems. Politicization of the bureaucracy not only by the central government, but also marked by the invisible power institutions that do not have a clear rule. A consequence of this trend is that more organizations frustration caused by the failure of "continuous demand for democratization"
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاروق امین مظفر | amin mozafar
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
شهریار امیری میاندواب | amiri miandoab
دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
محمد عباس زاده |
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
محمدباقر علیزاده اقدم | mohammad bagher alizadeh aghdam
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://csr.basu.ac.ir/article_1564_faa4ea7227b251de13ed74e54bc67494.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1371/article-1371-239041.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات