این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های جامعه شناسی معاصر، جلد ۳، شماره ۵، صفحات ۱۰۱-۱۲۴

عنوان فارسی موانع ادغام اجتماعی نوجوانان افغانستانی در جامعه ایرانی (مطالعه موردی شهر تهران)
چکیده فارسی مقاله مهاجرت بین­المللی پدیده­ای است کهن که به شکل­‌ها و هدف­های گوناگون انجام گرفته و به دلایل مختلف همچنان ادامه دارد. به­دلیل گستردگی مهاجرت در دنیای امروز، همه جوامع بشری به­نحوی با چالش­های مربوط به مهاجرت روبه­رو هستند، ماهیت مهاجرت اغلب با دشواری­هایی برای مهاجرین همراه است و نوجوانی به­عنوان دوره­ای حساس و دارای مسائل ویژه خود، آن هنگامی‌که با مهاجرت پیوند می­خورد، منجر به مشکلات متنوعی می­شود. بیش از سی سال است که مهاجران افغانستانی در جامعه ایران حضور دارند. در این پژوهش با روش نظریه زمینه­ای با 30 نفر نوجوان افغانستانی مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته انجام شد. تحلیل داده­‌ها به روش اشترواس و کوربین به­منظور شناخت موانع ادغام اجتماعی صورت گرفت. مهمترین موانع ورود نوجوانان افغانستانی به جامعه میزبان از نظر خودِ آن‌ها عبارت بودند از نداشتن مهارت‌های اجتماعی در روابط خود، مقاومت خانواده­‌ها در برابر تغییر، تجربه تبعض، توهین، طرد شدن و برچسب­های اجتماعی در جامعه. در نهایت نتایج حاصل نشان داد که این موانع وابسته به شخص نوجوان، خانواده وی، جامعه میزبان، جامعه میهمان و قوانین مهاجراتی است. بر همین اساس به­منظور تسهیل ورود این افراد به جامعه می­توان در هر یک از ابعاد مطرح‌شده، برنامه­ای مناسب تدوین نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نوجوان، پناهنده، افغانستانی، ادغام اجتماعی،

عنوان انگلیسی Barriers to social integration of young Afghans in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Emigration is an old international phenomenal that has been done in different forms, goals, reasons and to be continued.Today due to increasing emigration all human societies are faced to challenge.Immigration in nature have difficult for immigrants and adolescence. Adolescence is important age because of critical period, those difficulties will become more when it linked migration that can caused variety of problems. Since 30 years ago immigrants from Afghanestan came to Iran. In this study had interviewed 30 teenagers from Afghanestan by grounded theory.This study was conducted by grounded theory. Data collected with the use of semi-structured interviewed 30 teenagers from Afghanestan and analysis with Strauss and Corbin method to determined the barriers to social integration.The most important obstacles of afghanestan teenagers were lack of social skills in their relationship, family resistance to change, experience of discrimination, insult, rejection, social labels. In result the most important barriers to enter into the host society that show these obstacles had made by teenagers, their family, host community immigrants and refugee law.It suggested to other researchers to use these our result for making plan in Iran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Adolescence, Immigrant, Afghanestan, Integration

نویسندگان مقاله ناهید سنقری |
دانشجوی کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی، گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

حسین فکر آزاد |
استادیار گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

معصومه معارف وند |
استادیار گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://csr.basu.ac.ir/article_1307_ae475ddce15f961cdb3f82e72913e721.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1371/article-1371-239052.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات