این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
پژوهش های جامعه شناسی معاصر
، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۸۵-۱۱۳
عنوان فارسی
تغییرات ساخت اجتماعی بازار تهران
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله به بررسی تغییرات ساخت اجتماعی بازار تهران بهعنوان یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی ایران پرداخته می شود. منظور از ساخت اجتماعی ساخت هنجاری بوده و تغییرات نیز در یک بازهی زمانی پنجاه سال بررسی شده است. محور این مطالعه هنجارهای اخلاقی مربوط به کسبوکار میباشند که ما در این مقاله از آنها تحت عنوان «هنجارهای اخلاق اقتصادی» نام میبریم. بررسی تغییرات هنجارهای اخلاق اقتصادی از آن جهت دارای اهمیت است که پایبندی به هنجارهای مذکور بروز هرگونه تخلف اقتصادی در بازار را محدود میساخته است. لازم به ذکر است که این هنجارها از دستورات مذهبی نشأت میگرفتهاند. در این تحقیق تغییرات ساخت اجتماعی بازار تهران با استفاده از روش کیفی و مصاحبه عمیق با 27 نفر از کسانی که در بازار تهران در نقشهای مختلف اقتصادی و غیراقتصادی فعالیت داشتهاند بررسی و واکاوی شده است. یافته های این تحقیق نشان میدهد تغییراتی در ساخت اجتماعی بازار تهران پدید آمده و پایبندی به هنجارهای اخلاق اقتصادی در بازار تهران کاهش یافته است. بهعلاوه مصاحبه شوندگان پس از اشاره صریح به تنزل پایبندی به این هنجارها؛ به پیامدهای آن مانند رواج دروغگویی، دغل بازی و کلاهبرداری در بازار تهران اشاره کردهاند. همچنین براساس یافتههای این تحقیق میتوان ادعا نمود که کاهش پایبندی به هنجارهای اخلاق اقتصادی در بازار تهران تحت تأثیر، تغییر ارزشها بوده و تغییر ارزشها نیز از طریق مکانیسم تغییر بافت نیرویکار در بازار تهران بر پایبندی به هنجارهای اخلاق اقتصادی تأثیرگذار بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Changes of Social Structur of Tehran’s Bazaar
چکیده انگلیسی مقاله
Tehran bazaar is located in the south of Tehran-capital of Iran. Its fame isn’t because of historical case, but its social-political activities have given centrality to Tehran bazaar among Iranian bazaars. Our method is the case study, and specifically, the qualitative method. The data were gathered from deep interviews as well as non-participant observation in 2010. The findings show structural changes in Tehran bazaar that have occurred since 50 years ago. These changes have happened in the institutions in Tehran bazaar. Our main emphasis in the article is on the relation between religion and economy in Tehran bazaar as an institutional change. The weakness of the relationship between the institutions makes some problems in Tehran bazaar such as forgery and dishonesty in economic activities, to which we will pay attention at the end of this article.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مژگان حسینی قمی |
دانشجوی دکتری مسائل اجتماعی ایران دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://csr.basu.ac.ir/article_929_7da5e581c51e814ff20afec1830df70c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1371/article-1371-239057.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات