این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
پژوهش های جامعه شناسی معاصر
، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۱۴۱-۱۶۸
عنوان فارسی
بررسی عوامل جامعهشناختی مرتبط با منزلت اجتماعی معلمان زن
چکیده فارسی مقاله
هدف از این مقاله شناسایی راهکارهای ارتقاء منزلت اجتماعی معلمان در استان همدان میباشد. این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. تکنیک مورد استفاده برای گردآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته بوده و اطلاعات آن از 201 نفر از معلمان زن در هر سه دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در مناطق برخوردار (شامل 2 منطقه)، نیمهبرخوردار (3 منطقه) و محروم (4 منطقه) با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهدست آمده است. براساس یک رویکرد تلفیقی از نظریات مختلف که از زوایای متفاوت و براساس پاردایمهای خاص خود به منزلت اجتماعی میپردازند، به چهارچوب طرح پرداخته شده است. مهمترین این نظریات عبارتند از: نظریههای ماکس وبر، بوردیو، کارکردگرایی (پارسونز، دیویس، مور و مرتن) ،کالینز، آدامز، محرویت نسبی و نظریه گافمن نتایج پژوهش نشان داد که افزایش رفاه اقتصادی و اجتماعی، کارکردی بودن نظام آموزشی، مشارکت معلمان در تصمیم گیری های نظام آموزشی، دسترسی عادلانه به منابع کمیاب، صورتهای انضباط نمایشی و عدم فاصله نقش بهطور معنیداری باعث افزایش منزلت اجتماعی معلمان میشوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Survey of sociological factors related to the social Prestige of women teachers
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this paper is to identify ways of improving the social Prestige of teachers in Hamadan province .This research was conducted using a survey method. Techniques used for data collection was a questionnaire and data of 201 cases of female teachers in each primary Guidance and high schools In important areas (consists of 2 region), semi (3 region) and deprived (4 region) using multi-stage cluster sampling is obtained.The approach is based on a combination of various theorists from different perspectives based on their own specific paradigms of social status to the framework of the project were discussed. Most of these theories are theories of Max Weber, Bourdieu, functionalism (Parsons, Davis, Moore and Merton), Collins, Adams, of Relative deprivation and Goffman's theory.The results of research showed that social-economic well-being and functioning of the education system, teachers' participation in educational decisions, Equitable access to scarce resources, forms of discipline representation And the distances of role are significantly enhances the social status of teachers
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
موسی طیبی نیا |
مدرس دانشگاه پیام نور همدان و دبیر آموزش و پرورش ناحیه 2 همدان
نشانی اینترنتی
http://csr.basu.ac.ir/article_931_a8d7e3bd8a4699e6a162efce12c7c802.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1371/article-1371-239059.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات