این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
پژوهش های جامعه شناسی معاصر
، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۷۹-۱۰۶
عنوان فارسی
تحلیلی جامعهشناختی از گروههای مرجع دانشجویانِ دانشگاه مازندران
چکیده فارسی مقاله
این مطالعه با هدف طرح و پاسخدهی به چند مسألهی اساسی زیر انجام شده است: دیدگاه دانشجویان دانشگاه مازندران در خصوص ضرورت برخورداری از گروههای مرجع در زندگی چیست؟ گروههای مرجع دانشجویان دانشگاه مازندران را چه افراد یا گروههایی تشکیل میدهند؟ آیا دانشجویان دانشگاه مازندران بیشتر گروههایی را که در آن عضویت دارند به عنوان گروه مرجع انتخاب میکنند یا گروههایی را که در آن عضو نیستند؟ دانشجویان دانشگاه مازندران، بیشتر در چه زمینههایی از گروههای مرجع بهره میبرند؟ چرا این دانشجویان آن افراد یا گروهها را به عنوان گروههای مرجع خود انتخاب کردهاند؟ نظریهی گروههای مرجع رابرت مرتون راهنمای اصلی این تحقیق است. با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری طبقهای از مجموع 9924 دانشجوی دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 92-91، 370 نفر از این دانشجویان بهعنوان حجم نمونهی تحقیق انتخاب شدند. برخی از مهمترین یافتههای این تحقیق عبارتند از: 93 درصد از پاسخگویان این مطالعه، داشتن الگو و سرمشق را در زندگی خود مفید ارزیابی کردند. 91 درصد از آنها معتقدند که جوانان بدون راهنمایی دیگران در زندگی دچار مشکل میشوند. خانواده، دوستان، اساتید دانشگاه و معلمان دوران مدرسه بهترتیب مهمترین گروههای مرجع دانشجویان دانشگاه مازندران میباشند. علاقهمندی به گروه و کسب منزلت اجتماعی دو دلیل اصلی انتخاب این گروهها به عنوان گروهای مرجع نزد این دانشجویان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Sociological Analysis of Students' Reference Groups at Mazandaran University
چکیده انگلیسی مقاله
This study has been designed to answer the following fundamental questions: What are the opinions of the students of Mazandaran University about the significance of reference groups? What groups constitute the reference groups of the students of Mazandaran University? Do the students of Mazandaran University select those groups of which they are a member or those groups of which they are not a member? In what aspects do the students of Mazandaran University benefit the most from reference groups? Why do the students select these individuals or groups as the reference groups? The study is guided by Robert Merton's Theory of Reference Groups. Through Cochran's formula and classification sampling 370 students were selected from among the 9924 students of Mazandaran University doing their second semester in the academic year 91-92. Some of the most important results of this research include: 93% of the students believed that reference groups were necessary and beneficial. 91% of them believed that young people would encounter problems without reference groups. The students considered family، friends، professors and school teachers as the most important reference groups respectively. Interest in groups and gaining social respect were most significant reasons for choosing reference groups.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حیدر جانعلیزاده چوب بستی | janalizadeh choobbasti
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
محمد اسماعیل ریاحی | esmaeil riahi
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
مصطفی حیدری |
دانش آموخته دوره کارشناسی ارشد مطالعات جوانان دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
http://csr.basu.ac.ir/article_979_24085b00a74d2c2502b2549780a4de7e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1371/article-1371-239063.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات