این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
پژوهش های جامعه شناسی معاصر
، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۲۳-۴۹
عنوان فارسی
بررسی ارتباط الگوهای تصمیمگیری و توزیع منابع در گروه با تعارضهای درون گروهی در گروههای آموزشی دانشگاهی
چکیده فارسی مقاله
تعارض درونگروهی بخشی از زندگی و کار گروهی است و تقریباً در تمام گروهها به شکلی وجود دارد و اگر به درستی شناخته نشود و نسبت به آن واکنش صحیح نشان داده نشود کژکارکرد محسوب خواهد شد. بر اساس چهارچوبهای نظری موجود متغیرهای بسیار زیادی بر این تعارض و شدت آن دخیلند. این بررسی بر آن است تا ارتباط بین الگوهای تصمیمگیری و نیز توزیع منابع درون گروه را با شدت تعارضهای درون گروهی کنکاش نماید. جامعهی آماری این مطالعه کلیهی اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی دانشگاههای بوعلیسینای همدان و کردستان است که به روش پیمایشی مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج این بررسی نشان میدهد که هرچه الگوی تصمیمگیری در گروه غیرمشارکتی و از بالا به پایین باشد، تعارض بیشتر میشود. همچنین یافتهها نشان میدهد به هر میزان توزیع منابع در گروه (پایان نامهها، دروس و واحدها و نظایر آن) نامناسب و تبعیض در عملکردها وجود داشته باشد شدت تعارضها نیز بالاتر میرود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تعارض درونگروهی، تبعیض، تصمیمگیری، توزیع منابع و دانشگاه،
عنوان انگلیسی
The study of relationship among decision making and resource distribution patterns in group with intra-group conflict at university departments
چکیده انگلیسی مقاله
Intra-group conflict is a part of group work and life and is present in some form at all groups. Being unknown and not replied correctly, it will be a dysfunction. Based on available theoretical viewpoints, many variables impact on it and its effect size. This study, among all of them, is to explore the relation of decision making patterns and resource distribution with intra-group conflict. Population of study is all university departments of Bu-Ali Sina and Kordestan universities (Iran) which have been studied by survey method. Results show that the more decision making is non-participative and top-down, the more is intra-group conflict. Also, prejudice and unequal distribution of resources among group members (such as dissertations, lessons …) increases the conflict.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اسماعیل بلالی |
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
فرهاد رشیدی |
دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه بوعلی سینا
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
نشانی اینترنتی
http://csr.basu.ac.ir/article_1046_01b85fc46e7f2d11015d6eb2e13ab157.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1371/article-1371-239067.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات