این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
پژوهش های جامعه شناسی معاصر
، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۹۳-۱۱۶
عنوان فارسی
تهیهی ابزار مسئولیت اجتماعی کارکنان و برآورد پایایی و روایی آن
چکیده فارسی مقاله
هدف از این مطالعه، تبیین و بررسی روایی و پایایی ابزار مسئولیتپذیری اجتماعی در میان کارکنان شرکت نفت کرمانشاه است. به منظور هنجاریابی و تعیین اعتبار و روایی این ابزار، یک نمونه 400 نفری از کارکنان شرکت نفت کرمانشاه به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند تا فرم مسئولیتپذیری اجتماعی را تکمیل نمایند. نتایج تحلیل به دست آمده با استفاده از نرمافزار SPSSتحلیل شدند. بر اساس نتایج به دست آمده روش تحلیل عامل نشاندهندهی ساختار چهار مؤلفهای مقیاس مسئولیتپذیری اجتماعی در نمونهی مورد مطالعه است. به این ترتیب عامل اول با ارزش ویژه 98/12 بیشترین درصد واریانس(52/25)، عامل دوم با ارزش ویژه 24/7 درصد واریانس(14/24)، عامل سوم با ارزش ویژه 407/5 درصد واریانس(63/10) و عامل چهارم با ارزش ویژه 186/3 درصد واریانس(263/6) کل را تبیین میکنند. نتایج حاصل از آزمون میانگین رتبه ای فرید من نشان میدهد که میانگین رتبهها در ابعاد مختلف مفهوم اصلی پژوهش(مسئولیتپذیری) شامل قانونی، اقتصادی، اخلاقی و نوع دوستانه با هم تفاوت دارند و تفاوت مذکور بر اساس مقدار کی دو در این آزمون برابر 468/113 بوده و معناداری را تأیید میکند. میتوان نتیجه گرفت که پرسشنامهی مسئولیتپذیری دارای چهار عامل قانونی، اقتصادی، اخلاقی و نوع دوستانه است که در سازمانها مورد استفاده و برای برنامهریزیهای اجتماعی فرهنگی سودمند میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Provision of social responsibility tool and Estimate Reliability and Validity
چکیده انگلیسی مقاله
The goal of study is to assign, to examine the Validity and reliability of social responsibility of employees of Kermanshah Oil Company tools. In order to assign normality of tools, there were one example included 400 people of employees of Kermanshah Oil Company who were selected via systematic and random sampling. in order to complete the social responsibility forms. The results of SPSS Software showed the structure of four factors of social responsibility in the case study. The first case was 12.98 included the most value of variance (25.52) , the second was 7.24 by variance of (24.14) , the third was 5.407 by variance of (10.63) , the fourth was 3.186 percentage by variance of (6.263). The results of Friedman’s middle test showed that the middle of levels were different in logical, economical, moral and altruism responsibility. The difference was according to Chi-Square of test which was 113.468, it was also meaningful. It concludes that the questionnaire of responsibility included four factors logical, economical, moral and friendly which were useful in the social, cultural programs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بهمن سعیدی پور |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
گلمراد مرادی |
دکتری جامعه شناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد اسلام آباد غرب
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اسلام آباد غرب (Islamic azad university of islamabad gharb)
نشانی اینترنتی
http://csr.basu.ac.ir/article_1049_053a18dd2ac1594302624b5d4f01b9e1.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1371/article-1371-239070.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات