این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های جامعه شناسی معاصر، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱۵۳-۱۷۳

عنوان فارسی روش‌های تربیتی پدران در خانواده‌های ایرانی از نگاه جوانان
چکیده فارسی مقاله شناخت تربیت، الگوها و روش­های آن یکی از حوزه­های مهم شناخت فرهنگ یک جامعه می‌باشد. الگوهای تربیتی در ساختن افراد کارآمد و یا بر عکس منفعل و ناکارآمد سهم مهمی ایفا کند. یکی از دغدغه­های اصلی بشر برای همیشه تاریخ انتقال میراث و معارف بشری از نسل­های گذشته به آیندگان بوده است و این از عمده دلایل انباشت دستاورد­های مادی و معنوی بشر محسوب می‌شود­. اهمیت تربیت و فرهنگ­پذیری در جهان امروز بسیار حیاتی است و شناخت الگوها و روش‌های تربیتی به برنامه­ریزی اصولی­تر کمک می‌کند. جامعه­ی ایران در حال تجربه کردن دوران جدیدی از مناسبات اجتماعی است و الگوهای تربیتی نیز در حال تحول اساسی می‌باشد. در این مقاله با استفاده از داده­های بررسی اقتصادی- اجتماعی خانوار مرکز آمار ایران که با همکاری مرکز تحقیقات علمی فرانسه جمع­آوری شده است. در قالب تحلیل داده­های ثانویه اقدام به بررسی روش‌های تربیتی در استان های مختلف شده است.در عین حال از نتایج یک مطالعه­ی میدانی در شهر همدان در خصوص روش‌های تربیتی خانوارها به­عنوان مکمل استفاده شده است. نتایج حاکی از وجود تفاوت معنادار بین اقوام، متغیرهای تحصیلات و گروه­های مختلف اجتماعی در زمینه تربیت و جامعه پذیر کردن افراد است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Parents Education Pattern from Point of Youth View
چکیده انگلیسی مقاله Family is one of important social institutes that implementation of socialization function with corporate of mass media, peer groups and education system. During several last decades, especially after 1990s, many new sociological perspectives on education and socialization have been emerged in result of advent of major social changes such as urbanization, and feminism. Recognize share every one of socialization and acculturation agents and changes of those functions is anthropologist (especial new approach) interest subjects for example George, Fredrick, kneller work The study of education pattern and methods is one way of identify of any culture and society. Family education patterns make personality of members. Research method: second data analysis and a survey among 150 households in hamedan Findings: Study finding presents that there are significant relation between variables of age, sex, locality and education patterns but there are not any significant relation between other independent variables and depend variable. About %82 of Hamedan households use authoritarian pattern on medium level .there important education problem are bad friends, future of youth and unsuitable social environment .most generation education differences are increase of expects among youth. Important reference group are teachers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله education, pattern of education, family, reference group

نویسندگان مقاله اسدالله نقدی |
دانشیار دانشگاه بوعلی سینا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)


نشانی اینترنتی http://csr.basu.ac.ir/article_1051_dc0a3bf5df77db97b7aaf37442a00736.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1371/article-1371-239072.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات