این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۲۲۷-۲۳۲
عنوان فارسی
علل غیبت از کلاس و عدم توجه به درس در بین دانشجویان رشته پزشکی مقطع علوم پایه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: یادگیری مطالب درسی توسط دانشجویان، سنگ بنای یک سیستم آموزشی است و همه مسائل دیگر حول این محور اساسی و مهم قرار دارند. یکی از پایههای یادگیری و درک و فهم مطالب درسی حضور دانشجو در کلاس و توجه به درس میباشد و غیبت از کلاس و عدم توجه به درس میتواند باعث سست شدن این هدف مهم یعنی یادگیری شود. در این مطالعه، علل غیبت از کلاس و عدم توجه به درس در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بررسی شد. روش بررسی در این پژوهش علی- مقایسهای، 378 نفر از دانشجویان مقطع علوم پایه به صورت سرشماری شرکت داشتند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه 3 بخشی محقق ساخته استفاده شد. یافته ها: در بین عوامل چهارگانه مؤثر در غیبت دانشجویان از کلاس، عملکرد اساتید بالاترین و بیشترین تأثیر را در غیبت دانشجویان از کلاس داشت و پس از آن مشکلات آموزشی قرار داشت. نتیجه گیری: با توجه به نتیجه به دست آمده، ارزیابی دقیق و مستمر کیفیت تدریس اساتید، برگزاری کارگاههای روش تدریس، فن بیان و برقراری ارتباط موفق برای اساتید به ویژه اساتید تازه کار و نیازمند بهبود و همچنین اصلاح برنامهها و مقرات آموزشی کمک زیادی در علاقه مند کردن دانشجویان نسبت به کلاس خواهد کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
غیبت از کلاس، عدم توجه به درس، علوم پایه پزشکی
عنوان انگلیسی
Causes of absenteeism and lack of attention to the instructions among medical students of Islamic Azad University, Tehran Medical Branch
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Learning is considered as the basis of the education system, and the other issues in this field depend on this important factor. The students’ presence and their participation in the classroom are considered as the foundation for learning and education. This study was conducted to assess the causes of absenteeism and lack of attention to the instructions among medical students of Islamic Azad University, Tehran Medical Branch. Materials and methods: The participants of this causal- comparative study consisted of 375 students from basic medical science group. The instrument used for the present study was a 3- section form designed by the researcher himself. Results: Among the 4 factors affecting students’ presence in the classroom, the instructors’ performance was the major cause of their absenteeism and the next parameter was educational programming. Self and family problems and medical science situation in society were the other effective factors, respectively. Conclusion: According to our findings, the accurate and continuous assessment of the quality of instruction, holding methodology, expression skills, and successful interrelation skill workshops for the instructors especially the inexperienced, and modifying the educational programs will increase the students’ interest to participate more in the classroom.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیدجمال الدین نبوی | seyed jameleddin nabavi
islamic azad university, tehran medical branch,tehran, iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی تهران (Islamic azad university of tehran medical sciences)
محبوبه صفوی | mahbobe safavi
islamic azad university, tehran medical branch, tehran, iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی تهران (Islamic azad university of tehran medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-155-18&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
تحلیلی/مقطعی/توصیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات