این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۱۱۴-۱۲۰
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش گروهی شناختی– رفتاری در کاهش علایم جسمانی سندرم پیش از قاعدگی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف : سندرم پیش از قاعدگی شامل تغییرات فیزیکی، روانی و رفتاری است که به کرات در فاز لوتئال سیکل قاعدگی زنان اتفاق میافتد و سبب درماندگی و اختلال عملکرد روزانه در روابط فرد با دیگران میگردد. لذا در این پژوهش تأثیر آموزش گروهی شناختی- رفتاری در کاهش سردرد، پرخوری، حساس شدن پستانها، نفخ شکم و ورم انتهاه بررسی شد. روش بررسی : دراین پژوهش نیمه آزمایشی ، ابتدا از بین مناطق 22 گانه شهرتهران، منطقه 3 به صورت تصادفی انتخاب و از مهدکودکهای این منطقه، دو مهد کودک به صورت تصادفی گزینش شد. از بین مادران کودکان پیش دبستانی این منطقه، 56 زن مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی به روش نمونهگیری غیراحتمالی از نوع در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه آموزش شناختی- رفتاری را دریافت کردند. یافته ها: آموزش گروهی شناختی – رفتاری تأثیر معنیداری درکاهش علایم جسمانی شامل سردرد، پرخوری و نفخ شکم داشت، اما در کاهش حساس شدن پستانها و کاهش ورم انتهاها مؤثر نبود. نتیجه گیری : درمان شناختی – رفتاری در درمان سندرم پیش ازقاعدگی مؤثر است. بنابراین در افرادی که دارودرمانی مدنظر نیست یا کافی به نظر نمی رسد، رویکرد شناختی – رفتاری به تنهایی یا همراه با دارو درمانی توصیه می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رویکرد شناختی- رفتاری، سندرم پیش ازقاعدگی، علایم جسمانی
عنوان انگلیسی
The effectiveness of group cognitive– behavioral instruction on decreasing physical symptoms of premenstrual syndrome
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Premenstrual syndrome (PMS) is a disorder with physical, psychological and behavioral changes frequently occurs in the luteal phase of women and causes frustration and dysfunction in daily relations with others. Therefore, this study was performed to evaluate the impact of group cognitive- behavioral instruction on decreasing headache, gobbler, tender breast, abdominal bloating and extremities edema . Material and methods: In this quasi- experimental study, in a definite region of Tehran, 56 mothers of preschool children who were suffering from this syndrome were selected by volunteer sampling and randomly divided to experimental (n=26) and control (n= 30) groups. Experimental group received 10 sessions of cognitive– behavioral instruction. Results: Cognitive- behavioral instruction had a significant impact on physical symptoms, including headache, abdominal bloating and gobbler, but tender breast and extremities edema were not improved. Conclusion: Cognitive– behavioral instruction is an effective technique in the treatment of physical symptoms of the premenstrual syndrome. So, it is recommended, with or without drug therapy, among patients who don’t respond to medical therapy or refuse to take medication.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم داودوندی | maryam davoodvandi
science and research campus, islamic azad university, tehran, iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
شکوه نوابی نژاد | shokouh navabinejad
tarbiat moalem university, tehran, iran
دانشکده روانشناسی، دانشگاه تربیت معلم
فرح لطفی کاشانی | farah lotfi kashani
roudehen branch, islamic azad university, tehran, iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)
نشانی اینترنتی
http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-344&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
نیمه تجربی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات